درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی به بیماران مبتلا به این عارضه کمک می کند تا بدون انجام جراحی بهبودی قابل توجهی پیدا کنند.

فیزیوتراپی به عنوان موثرترین راهکار غیرجراحی در درمان مشکلات ارتوپدی از جمله بیرون زدگی دیسک کمر شناخته می شود که با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد می توانید از مزایای آن بهره مند گردید.

دیسک بین مهره ای با داشتن بافت ژلاتینی مانند، همچون بالشتکی نرم بین استخوان های ستون مهره ها قرار داشته و به جذب شوک های وارده به مهره ها در ستون فقرات کمک می کند.

دیسک کمر همچنین نقش مهمی در تسهیل حرکت مهره ها بر روی هم داشته و آسیب دیدگی آن ها می تواند منجر به محدودیت حرکات کمر شود.

بیرون زدگی دیسک کمر یکی از شایع ترین و در عین حال مهم ترین بیماری های ستون فقرات است که با بروز کمردرد و در مواردی اختلال در عملکرد اندام های تحتانی همراه است.

حمل اجسام سنگین ، وارد شدن فشار ناگهانی به ستون فقرات ، وارد شدن فشار ناشی از اضافه وزن طی سال ها و همچنین افزایش سن از مهم ترین عواملی هستند که خطر بیرون زدگی دیسک کمر را به همراه دارند.

برای درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی لازم است ابتدا به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه شود تا فیزیوتراپیست با معاینه دقیق شرایط بیمار و شدت بیماری وی موثرترین روش های فیزیوتراپی دیسک کمر را برای بیمار در نظر بگیرد.

بیرون زدگی دیسک کمر سبب بروز درد شدیدی در کمر می شود که به لگن و حتی پاها نیز منتشر می شود ، این وضعیت می تواند سبب بروز اختلال جدی در زندگی روزمره فرد شود.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی بدون داشتن عوارض ناشی از جراحی ها همچون خونریزی ، عفونت ، درد و … می تواند شرایط بیمار را تا حد زیادی بهبود بخشد.

علائم دیسک کمر

• احساس درد در کمر که به اندام های تحتانی نیز منتشر می شود.
  • اختلال در عملکرد اندام های تحتانی
  • تشدید درد پس از مدتی بی حرکتی
  • تشدید درد هنگام عطسه، سرفه و یا حرکات کمر
  • بی حسی و گزگز کردن پاها
  • ناتوانی در ایستادن و یا راه رفتن به مدت طولانی
  • ضعف و بی حسی شدید در اندام های تحتانی ، بی اختیاری ادرار و مدفوع ، اختلالات حسی در اندام های تحتانی ، فلج شدن موقتی یا دائمی در موارد پیشرفته بیماری از جمله عوارضی هستند که با پیشرفت بیماری و عدم درمان مناسب ممکن است رخ دهند.

دلایل و عوامل خطر

• آسیب دیدگی مهره ها در نتیجه وارد شدن ضربه شدید
  • وارد شدن فشار ناگهانی و شدید به ستون فقرات مانند زمانی که فرد یک وزنه بسیار سنگین را بلند می کند.
  • عادات حرکتی نادرست مانند قوز کردن و خم کردن مکرر کمر
  • قرار گرفتن ستون فقرات فرد به مدت طولانی در وضعیت تحت فشار
  • افزایش سن ، اضافه وزن و بارداری در افزایش خطر بیرون زدگی دیسک کمر موثر هستند.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

همانطور که گفته شد فیزیوتراپی موثرترین روش درمان دیسک کمر است که در اغلب مبتلایان موثر واقع شده و درد و سایر عوارض بیماری را تخفیف می دهد.

الکتروتراپی ، تمرین درمانی ، لیزر پرتوان و تکنیک های درمان دستی از مهم ترین راهکارهای فیزیوتراپی در درمان دیسک کمر هستند.

تمرینات ورزشی که فیزیوتراپیست برای بیمار تنظیم می کند با تقویت عضلات کمر به کاهش احساس درد بیمار کمک می کند.

تکنیک های درمان دستی با جااندازی مهره ها در محل اصلی خود می توان به بهبود علائم ناشی از این بیمار کمک کند.

سایر راهکارها

کاهش سطح فعالیت ها و اجتناب از انجام فعالیت هایی که سبب وارد شدن فشار به مهره ها می شوند ضروری است.

گرم کردن کمر با استفاده از کمپرس گرم می تواند به تخفیف علائم کمک کند.

استفاده از بریس و کمربند طبی با تجویز پزشک یا فیزیوتراپیست نیز در تخفیف علائم بیمار موثر است.

کمپرس های گرم و سرد با تشخیص متخصص می تواند به تسکین درد کمک کند.

با تجویز پزشک می توان از داروهای ضددرد همچون ایبوپروفن و ناپروکسن و در موارد شدید داروهای کورتونی تزریقی استفاده کرد تا بیمار بتواند برنامه درکمان دیسک کمر با فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی را دنبال کند.