درمان سیاتیک بدون جراحی با فیزیوتراپی به عنوان موثرترین روش درمان غیرجراحی سیاتیک در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد توسط متخصصان با تجربه ما ارائه می شود.

سیاتیک به دردی گفته می شود که در طول مسیر عصب سیاتیک منتشر می‌شود، که از قسمت پایین کمر از میان باسن و هر پا می‌گذرد. این وضعیت اغلب به دلیل فشردگی یا تحریک ریشه های عصب سیاتیک در ستون فقرات کمری رخ می دهد.

درد شدید و سوزشی، بی حسی، گزگز، یا ضعف در پاها از مهم ترین علائم سیاتیک است که بیماران گزارش می دهند.

درمان سیاتیک بدون جراحی با فیزیوتراپی می تواند در اغلب بیماران موفقیت آمیز بوده و علائم بیماران را تا حد زیادی تسکین می دهد.

رایج ترین دلایل سیاتیک عبارتند از :

• بیرون زدگی دیسک کمر وضعیتی که در آن مواد داخلی نرم دیسک ستون فقرات از لایه بیرونی سخت تر بیرون زده و به اعصاب مجاور از جمله عصب سیاتیک فشار می آورد.
  • تنگی کانال نخاعی در ستون فقرات کمری یکی از دلایل درد سیاتیک است که به باریک شدن کانال نخاعی در قسمت تحتانی کمر گفته می شود.
  • بیماری دژنراتیو دیسک به ساییدگی و پارگی طبیعی دیسک های ستون فقرات اشاره دارد که با افزایش سن رخ می دهد و می تواند منجر به درد سیاتیک شود.
  • سندرم پیریفورمیس یکی از دلایل مهم سیاتیک است و زمانی رخ می دهد که عضله پیریفورمیس سفت می شود یا دچار اسپاسم می شود و عصب سیاتیک را فشرده می کند و علائم سیاتیک را ایجاد می کند.
  • جایجایی و لغزش مهره های ستون فقرات نیز می تواند منجر به فشرده شدن سیاتیک و بروز علائم در بیماران شود.
  • بارداری نیز یکی از عواملی است که می تواند منجر به بروز درد سیاتیک شود ، در دوران بارداری، رحم در حال رشد می تواند به عصب سیاتیک فشار وارد کند.

علائم سیاتیک

کمردرد: درد سیاتیک معمولاً از ناحیه کمر شروع می شود و ممکن است در یک طرف بدن احساس شود. درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

درد تشعشع کننده: درد اغلب از قسمت تحتانی کمر منتشر می شود و به پایین باسن، ران ها و پاها می رسد. می تواند تا پایین پا گسترش یابد.

درد و بی حسی ساق پا: افراد مبتلا به سیاتیک ممکن است درد شدید، سوزشی، گزگز یا بی حسی در باسن و پشت ساق را تجربه کنند. این درد ممکن است با نشستن طولانی، ایستادن یا راه رفتن بدتر شود.

ضعف عضلانی: ضعف یا مشکل در حرکت ساق یا پا ممکن است رخ دهد که انجام برخی فعالیت‌ها مانند راه رفتن یا ایستادن روی نوک پا را دشوار می‌کند.

احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن: برخی از افراد مبتلا به سیاتیک ممکن است احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن را در پای درگیر تجربه کنند.

بدتر شدن علائم: علائم ممکن است با حرکات خاصی مانند خم شدن، سرفه یا عطسه بدتر شود و با نشستن یا ایستادن طولانی مدت تشدید شود.

درمان سیاتیک بدون جراحی

استراحت و کاهش سطح فعالیت می تواند در تسکین دردهای حاد بیماران موثر باشد. استراحت به معنای مطلق به هیچ وجه توصیه نمی شود ، چراکه ممکن است منجر به ضعف عضلات شود و علائم بیماران را تشدید کند. بیمار در زمان تشدید علائم باید سطح فعالیت خود را کاهش دهد و از انجام فعالیت های سنگین اجتناب کند. نشستن طولانی مدت نیز می تواند منجر به تشدید درد شود.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. در موارد درد شدید ، ممکن است تزریق استروئید اپیدورال انجام بگیرد ، این تزریق برای کاهش التهاب و تسکین دردهای شدید توصیه می شود.

کاهش وزن یکی از مهم ترین اقدامات در مدیریت سیاتیک و تسکین علائم آن است ، بیمارانی که اضافه وزن دارند ، لازم است با برنامه مناسب ورزشی و رژیم غذایی وزن خود را کاهش دهند.

فیزیوتراپی برای درمان سیاتیک

فیزیوتراپی موثرترین روش درمان سیاتیک بدون جراحی است که در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد با مدیریت دکتر ایمان کمالی حکیم ارائه می شود.

دکتر فیزیوتراپی یک ارزیابی کامل و دقیق برای شناسایی عوامل زمینه ای سیاتیک انجام می دهد ، ارزیابی وضعیت بدن، الگوهای حرکتی، قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و عملکرد عصبی بیمار در معاینه اولیه توسط فیزیوتراپیست انجام می گیرد.

فیزیوتراپیست با توجه به معاینه و ارزیابی اولیه برنامه درمانی متناسب با شرایط بیمار را در نظر می گیرد.

دکتر فیزیوتراپی یک برنامه تمرینی فردی برای تقویت عضلات پشت و شکم، بهبود انعطاف پذیری و کاهش فشار روی عصب سیاتیک برای بیمار در نظر می گیرد ، این تمرینات شامل تمرینات تقویتی ، تمرینات کششی ، تمرینات وضعیتی می شود.

تکنیک‌ های درمان دستی و منوال تراپی ستون فقرات نیز از جمله تکنیک های مهم فیزیوتراپی در درمان سیاتیک بدون جراحی است.

دکتر فیزیوتراپی علاوه بر تمرینات ورزشی و تکنیک های درمان دستی از مدالیته های ضددرد همچون لیزر درمانی ، الکتروتراپی ، التراسوند و گرما و سرما درمانی برای تسکین علائم بیماران بهره می برد.

بیشتر بخوانید :

روش مکنزی برای دیسک کمر