روشهای درمان سیاتیک

یکی از بزرگ ترین و طولانی ترین عصب ها در بدن انسان عصب سیاتیک هست.یکی از شایع ترین علت های درد در جهان درد عصب سیاتیک نیز میباشد.

عصب سیاتیک به طرف استخوان لگن و ناحیه ی باسن ادامه میابد و در قسمت زیرین ستون مهره ها و در کنار دیسک های پایینی قرار دارد.

درد سیاتیک چیست  و رگ سیاتیک در کجا قرار دارد

بیماری عصب سیاتیک دردی است که در ناحیه ی زیرین باسن به وجود می اید و در پا منتشر میشود و همراه با ضعف پا است.همچنین درد سیاتیک به علت فشار دیسک بر روی عصب نیز به وجود می آید و انقباض یک عضله در لگن موجب تحریک عصب سیاتیک نیز میتواند بشود.

بعضی از بیمارانی که مراجعه میکنند به عنوان مثال با درد زانو می ایند و هدف تعویض مفصل را نیز دارند در صورتی که مشکل اصلی نیز درد عصب سیاتیک نیز بوده و بیمار با درمان دقیق خود توسط پزشک،با درمان غیر جراحی عصب سیاتیک درد مفصل خود را نیز فراموش میکند.

بیماری سیاتیک در مردان نسبت به زنان شیوع بیشتری دارد،در سنین میان سی تا پنجاه سال و لایف استایل پشت میز نشستن و بعضا حرکات اشتباه در باشگاه های ورزشی و بدنسازی این بیماری در سنین پایین هم ممکن است اتفاق بیفتد.

علائم سیاتیک

• درد پا ممکن است در ناحیه ساق پا و یا کف پا حس شود. در این حالت پای دردناک ممکن است با ضعف نیز همراه باشد. .
  • فشار روی اعصاب سیاتیک موجب درد  آزار دهنده معمولاً در کپلها می شود که تا ران و ساق پا و حتی کف پا  کشیده می شود . ذرگیری  عصب سیاتیک غالباً با ضعف و بی حسی و خواب رفتگی  همراه است .
  • تحریک دیسک کمر و التهاب مفصل کمر و مهره ها می تواند موجب التهاب عصب سیاتیک شوند
  • سياتيك در شما ممکن است دردهای شدیدی ایجاد کند که  ازناحیه کمرشروع می شود و به پایین  و به سمت ساق پا تیر می کشد. درد ها درارای یک طیف می باشد و از دردهای گاهگاهی یا احساس یک بی حسی و یا کرختی در پاها  دردهای شدید ناتوان کننده ای که اجازه راه رفتن را از فرد می گیرد متفاوت باشد.
  • درد و علائم درد سیاتیک اغلب  درمراحل اولیه بیشتر است چون دراین مرحله التهاب وفشارعصب سیاتیک بیشترمی باشد.  این درد ها اغلب بعد از درمان گرفتگی عصب سیاتیک  به صورت صحیح کاهش می یابد. زمان  تقریبی بهبودی  بین۴ تا ۸ هفته است.
  • چنانچه فشار بر روی عصب سیاتیک کمر  زیاد  باشد ضعف شدیدی در ساق پا که حتی در اثر عدم توجه می تواند به لاغری عضلات پاها بیانجامد و اختلال درعملکرد روده و بی اختیاری ادرارو مدفوع ایجاد می شود، این علایم به نوعی اورژانس پزشکی محسوب می شوند و در این موارد است که نیاز به جراحی می باشد. بنابرابن حتی شدید ترین دردهای سیاتیکی ممکن است توسط متخصص طب فیزیکی و بدون جراحی درمان شود.
  •  درد سیاتیک می تواند به تدریج یا ناگهانی ایجاد بشود. درد سياتيك شبیه به گرفتگی و سنگینی در پاها هم توصیف می شود و اغلب می تواند با سوزش و مورمور  همراه باشد و یا حتی ضعف را در پی داشته باشد.
  • یکی ازمواردی که  درد رگ سیاتیک را از دردهای دیگر در ناحیه کمر متمایز میکند این میباشدکه خیلی از موارد دردهای سیاتیکی به زیر  زانو  منتشر میشود . درد سیاتیک که بر اثردرگیری دیسک کمر  ممکن است با انجام بعضی  فعالیت ها مانند  عطسه، سرفه،  و راه رفتن تشدید بشود.
  • در بعضی افراد دردهای سیاتیک ممکن است همانند سوزن سوزن شدن همراه با درد مبهم در ناحیه باسن باشد. در افراد دیگر نیز درد ممکن است شدت درد به حدی باشد که فرد توان حرکت نداشته باشد.
  • به طور معمول درد سیاتیک یک طرفه میاشد و تنها در یک سمت باسن احساس شود. در برخی دیگر از افراد نیز ممکن است احساس درد شدیدی در قسمتی از پا و یا لگن احساس شود و بی حسی در ناحیه ای دیگر از پا احساس شود.

تشخیص سیاتیک

نحوه تشخیص عصب سیاتیک توسط پزشک متخصص نیز تست نوار عضب و عضله است،در برخی موارد نیز ام آر آی ناحیه کمر هم کمک کننده بیمار خواهد بود.

خطرات سیاتیک

یکی از خطرات بیماری سیاتیک نیز در صورتی که این بیماری درمان نشود کاهش قدرت به صورت تدریجی از قسمت باسن به قسمت های پایین است که بعضا این را به صورت لاغری نیز مشاهده مینماییم.درد مقاوم به درمان در بیماری سیاتیک هم یکی دیگر از خطرات این بیماری میباشد.

سیاتیک پای چپ

سیاتیک در پای چپ نیز به دلایلی که معلوم نیست از پای راست بیشتر میباشد،درمان بیماری سیاتیک در هر دو پا یکسان میباشد.

روشهای درمان سیاتیک

بیماری سیاتیک یک موقعیت دردناکی میباشد که از ناحیه ی ستون مهره ها شروع آغاز میشود و از پشت ناحیه پا نیز عبور میکند،بسته به اینکه بیمار دردی را که تجربه میکند گزینه های درمانی نیز توسط متخصص بررسی میگردد.بعضی از دارو هایی ها هم که در درمان سیاتیک مورد استفاده قرار میگیرد عبارت اند از داروهای ضد التهابی،داروهای ضد افسردگی،شل کننده های عضلانی نیز میباشد.روشهای درمان سیاتیک نیز متفاوت میباشد.

ورزش برای درد سیاتیک

ورزش مخصوص بیماری سیاتیک نیز معمولا سه باز در روز تکرار میشود،یکی از مهم ترین ورزش ها برای درد عصب سیاتیک کشش عضله مخصوص با دست روبه رو نیز میباشد.

درمان قطعی سیاتیک چیست

برداشتن فشار از روی عصب سیاتیک درمان قطعی بیماری سیاتیک نیز میباشد.

طول درمان سیاتیک

مدت زمان فرایند درمان بیماری سیاتیک بسته به اینکه شدید و… باشد فرق میکند اما بیشتر برای درمان این بیماری به چند هفته زمان مورد نیاز میباشد.

درمان خانگی سیاتیک

ماساژ ناحیه سیاتیک و آزاد سازی نقاط ماشه ای اصلی مسیر عصب سیاتیک احتمال دارد که کمک کننده نیز باشد.