سندروم مفصل فاست

سندروم مفصل فاست یا آرتروز ستون فقرات یکی از مهم تر دلایل بروز دردهای مزمن در کمر و گردن ( بسته به محل بروز آرتروز ) است.

تخریب و فرسودگی مفاصل میان مهره های ستون فقرات در طی این آسیب رخ می دهد که با بروز علائمی همچون درد ، التهاب و محدود شدن دامنه حرکات ستون فقرات همراه است.

ستون فقرات از استخوان های متحرک به نام مهره تشکیل شده است که به یکدیگر متصل می‌شوند. هر مهره به شکل یک مجموعه است که یک دیسک بزرگ در جلو و دو مفصل فاست در پشت آن قرار دارد و علاوه بر ایجاد ارتباط بین استخوان ها، به ستون فقرات امکان خم شدن و چرخش را نیز خواهد داد.

مفاصل فاست سالم با حرکت کمر به روی همدیگر می‌لغزند در عین حال از چرخش بیش از حد ستون فقرات نیز جلوگیری می کنند.

سندروم مفاصل فاست با احساس درد در مفاصل فاست همراه است و سبب بروز مشکلات حرکتی در فرد بیمار می شود.

این عارضه می تواند موجب خشکی و سفتی ستون فقرات شده و حرکات ستون فقرات را دردناک کند.

ایجاد خارهای استخوانی در مفصل فاست یکی از عوارض سندرم مفصل فاست است که خود به عنوان یک عامل تشدید کننده درد و التهاب شناخته می شود.

شیوع این بیماری در افراد میانسال و سالمند بیش از سایر افراد است.

از آن جایی که علائم این بیماری تا حد زیادی با علائم بیماری های دیگری همچون بیرون زدگی دیسک کمر ، پارگی دیسک و یا عضلات کمر و عفونت های ستون فقرات مشترک است تشخیص آن نیازمند بررسی دقیق توسط پزشک است ، به همین دلیل پزشک در کنار معاینه فیزیکی از روش های تشخیصی دقیق همچون سی تی اسکن و ام آر آی بهره می برد.

علائم سندرم مفصل فاست

• احساس درد شدید در مفاصل فاست ( بسته به محل آسیب ممکن است در گردن و یا کمر احساس شود )
  • انتشار درد به سایر اندام ها از جمله پاها
  • حساسیت و دردناک شدن ستون فقرات
  • التهاب ستون فقرات
  • ضعف عضلانی

دلایل سندروم مفصل فاست

• افزایش سن یکی از مهم ترین عوامل افزایش دهنده ریسک بروز این بیماری است چراکه با افزایش سن غضروف مفصلی آسیب پذیر می شود.
  • حرکات مکرر ستون فقرات مانند خم و راست شدن مکرر
  • اضافه وزن
  • قرار گرفتن ستون فقرات در وضعیت غیرطبیعی و تحت فشار
  • نحوه نادرست نشستن و ایستادن

روش های درمان

با وجود اینکه این بیماری نیز مانند دیگر بیماری های تخریبی مفاصل بدن درمان قطعی ندارد اما اقداماتی همچون تغییر سبک زندگی ، فیزیوتراپی و ورزش می تواند با کمک به تسکین علائم به بهبود کیفیت زندگی مبتلایان کمک زیادی کنند.

حفظ انحنای معمول ستون فقرات در وضعیت مناسب حین انجام فعالیت ها کمک زیادی به کاهش درد و ناراحتی مفاصل فاست خوتاهد کرد.

استراحت و کاهش سطح فعالیت برای جلوگیری از تخریب بیشتر غضروف مفصلی به مبتلایان به سندرم مفصل فاست توصیه می شود.

گرم کردن ستون فقرات با کمپرس گرم به کاهش درد ناشی از این عارضه کمک زیادی می کند ، کمپرس سرد نیز در کاهش التهاب موثر است.

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی مهم ترین راهکار در بهبود شرایط مبتلایان به سندرم مفصل فاست است.

فیزیوتراپیست برای کمک به بهبود شرایط بیمار برنامه تمرینی خاصی را که شامل تمرینات کششی و تقویت می شود برای بیمار در نظر می گیرد.

فیزیوتراپیست همچنین توصیه هایی در زمینه نحوه صحیح انجام فعالیت ها به بیمار خواهد کرد.

استفاده از داروهای ضدالتهاب و ضددرد مانند ایبوپروفن ، داروهای بی حس کننده عضلانی و تزریق مفصل فاست از جمله روش هایی هستند که به تسکین علائم بیماری کمک می کنند.

جراحی فیوژن ستون فقرات در صورت وارد شدن فشار ناشی از بزرگ شدگی مفصل فاست بر ریشه عصب، بیماری دیسک دژنراتیو و ناپایداری ستون فقرات به عنوان آخرین گزینه درمانی انجام خواهد گرفت.

درمان کمردرد با فیزیوتراپی – فیزیوتراپی دیسک کمر – فیزیوتراپی مفصل فاست – فیزیوتراپی کمردرد – فیزیوتراپی سعادت آباد