شکستگی فشاری ستون فقرات

شکستگی فشاری ستون فقرات

شکستگی فشاری ستون فقرات

علامت اصلی که با شکستگی فشاری ستون فقرات متوجه خواهید شد، کمردرد است. ممکن است به تدریج شروع شود و با گذشت زمان بدتر شود یا به طور ناگهانی و شدید ظاهر شود. اما صرف نظر از اینکه چگونه اتفاق می افتد، مهم است که پزشک خود را در مورد آن آگاه کنید.

بیشتر شکستگی‌های فشاری ترک‌های ریز در استخوان‌های ستون فقرات یا مهره‌ها ، در افراد میانسال و سالمند به دلیل پوکی استخوان اتفاق می‌افتد، وضعیتی که توسط استخوان‌های ضعیف و شکننده تعریف می‌شود. درمان شکستگی فشاری می تواند به کاهش خطر شکستگی بیشتر کمک کند.

در افراد مبتلا به پوکی استخوان شدید (استخوان‌های ضعیف و شکننده)، شکستگی فشاری ممکن است در اثر فعالیت‌های ساده روزانه مانند بیرون رفتن از حمام، عطسه کردن شدید یا بلند کردن یک شی سبک ایجاد شود. در افراد مبتلا به پوکی استخوان متوسط، معمولاً به افزایش نیرو یا ضربه، مانند زمین خوردن یا تلاش برای بلند کردن یک جسم سنگین برای ایجاد این شکستگی نیاز است. شکستگی فشاری شایع ترین شکستگی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان است که سالانه افراد زیادی را درگیر می کند.

علائم شکستگی فشاری ستون فقرات

همراه با کمردرد، شکستگی های فشاری ستون مهره ها نیز می توانند باعث ایجاد موارد زیر شوند:

  • دردی که هنگام ایستادن یا راه رفتن بدتر می شود، اما زمانی که دراز می کشید تسکین می یابد
  • مشکل در خم شدن و چرخش ستون فقرات
  • کاهش قد
  • ایجاد خمیدگی در ستون فقرات
  • تشدید درد در طی فعالیت های روزمره مانند خم شدن روی زمین برای برداشتن چیزی 

برای بسیاری از افراد، شکستگی فشاری ستون فقرات با بهبودی استخوان کمتر آسیب خواهد دید. این می تواند تا ۲ یا ۳ ماه طول بکشد. سایر افراد پس از بهبودی شکستگی همچنان درد خواهند داشت.

برخی از افراد تقریباً هیچ علامتی از شکستگی های فشاری ستون فقرات احساس نمی کنند. ترک ها ممکن است به تدریج ایجاد شوند که درد نسبتاً خفیف یا غیرقابل تشخیص باشد. برای دیگران، درد ممکن است به کمردرد مزمن در ناحیه آسیب دیده تبدیل شود.

هنگامی که چندین شکستگی فشاری ستون فقرات دارید، ستون فقرات شما تغییر زیادی می کند. بخشی از مهره های شما ممکن است فرو بریزد زیرا ترک ها به این معنی است که نمی تواند وزن ستون فقرات شما را تحمل کند. این می تواند بر نحوه عملکرد بدن شما تأثیر بگذارد. علائم عبارتند از:

کاهش قد. با هر شکستگی استخوان ستون فقرات، ستون فقرات کمی کوتاهتر می شود. در نهایت، پس از فروپاشی چندین مهره، به طور قابل توجهی کوتاهتر به نظر خواهید رسید.

کیفوز (کمر خمیده): هنگامی که مهره ها فرو می ریزند، شکل گوه ای ایجاد می کنند که باعث می شود ستون فقرات به جلو خم شود. در نهایت، زمانی که بدنتان تلاش می‌کند خود را وفق دهد، گردن درد و کمر درد خواهید داشت.

مشکلات معده: ستون فقرات کوتاه تر می تواند معده شما را فشرده کند و باعث مشکلات گوارشی مانند یبوست، ضعف اشتها و کاهش وزن شود.

درد لگن: کوتاهتر بودن ستون فقرات قفسه سینه شما را به استخوان لگن نزدیکتر می کند. اگر آن استخوان ها به یکدیگر ساییده شوند، ممکن است آسیب ببینند.

مشکلات تنفسی: اگر ستون فقرات به شدت فشرده شده باشد، ممکن است ریه های شما به درستی کار نکنند و در تنفس دچار مشکل شوید.

علائم برای همه افراد متفاوت است، بنابراین در صورت احساس کمردرد یا سایر مشکلات به پزشک خود اطلاع دهید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا بفهمید چه چیزی باعث آن شده است.

تشخیص شکستگی های فشاری ستون فقرات

علائم برای همه افراد متفاوت است، بنابراین در صورت احساس کمردرد یا سایر مشکلات به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است سوالاتی مانند:

  • چه مدت است که این کمردرد را دارید؟
  • چه چیزی باعث آن شد؟
  • آیا درد بدتر می شود یا بهتر؟

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایشاتی از جمله:

  • رادیوگرافی ستون فقرات برای تعیین اینکه آیا یک مهره فرو ریخته است یا خیر
  • سی تی اسکن برای ارائه جزئیات استخوان شکسته و اعصاب اطراف آن
  • اسکن MRI برای نشان دادن جزئیات بیشتر اعصاب و دیسک های مجاور
  • شکستگی فشاری ستون فقرات ممکن است در معاینه تراکم استخوان (DEXA) دیده شود اگر یک آزمایش اضافی به نام ارزیابی شکستگی مهره (VFA) در همان زمان انجام شود.

همچنین، به ندرت، بیوپسی استخوان ممکن است در درصد کمی از افرادی که شکستگی های فشاری دارند انجام شود تا مشخص شود که آیا شکستگی ناشی از سرطان است یا خیر.

 

 

keyboard_arrow_up