عوامل بروز کمردرد و تشخیص علت دقیق بروز درد نقش مهمی در انتخاب بهترین روش درمان کمردرد توسط پزشک و فیزیوتراپیست دارد.

در واقع هیچ درمان واحدی برای کمردرد وجود ندارد ، بلکه با توجه به شرایط هر بیمار و علت درد درمان کمردرد با روش های مختلف جراحی و غیر جراحی انجام میگیرد.

هر گونه مشکلی که در ناحیه کمر و اجزای ستون فقرات رخ بدهد ممکن است منجر به کمردرد و سایر بیماری های مرتبط با کمردرد شود.

شایع ترین عوامل بروز کمردرد

• کشیدگی عضلات یا رباط ها
  • اسپاسم عضلانی
  • تنش عضلانی
  • آسیب دیدگی دیسک ها در اثر وارد شدن ضربه یا سقوط از بلندی
  • بلند کردن اجسام به طور نامناسب (تکنیک بلند کردن اشتباه)
  • بلند کردن اجسام خیلی سنگین
  • انجام یک حرکت ناگهانی و ناخوشایند
  • بیرون زدگی دیسک کمر
  • هر مهره ای در ستون فقرات توسط دیسک ها محافظت می شود. اگر دیسک پاره شود ، فشار بیشتری روی عصب وارد می شود و در نتیجه درد تابشی کمر ایجاد می شود.
  • وارد شدن فشار بر عصب سیاتیک به دلایلی همچون بیرون زدگی دیسک ها
  • تنگی کانال نخاعی
  • آرتروز ستون فقرات
  • وضعیت بد بدن در هنگام انجام فعالیت ها
  • گرفتگی عضلات
  • کشش بیش از حد که سبب کشیدگی رباط ها می شود
  • قرار گرفتن کمر در وضعیت خم و تحت فشار به مدت طولانی
  • ایستادن یا نشستن طولانی مدت
  • فشار آوردن گردن به جلو ، مانند هنگام رانندگی یا استفاده از رایانه
  • یکی از عوامل بروز کمردرد رانندگی طولانی بدون استراحت است.
  • خوابیدن روی تشکی که بدن را حمایت نمی کند و ستون فقرات را صاف نگه می دارد
  • انحنای غیرعادی ستون فقرات مانند اسکولیوز و کیفوز فشار زیادی بر ساختارهای کمر وارد کرده و ریسک بروز کمردرد را افزایش می دهند.

سایر دلایل کمتر شایع کمردرد

• مشکلات کلیوی: سنگ کلیه یا عفونت کلیه می تواند باعث کمردرد شود.پوکی استخوان: استخوان ها ، از جمله مهره های ستون فقرات ، شکننده و متخلخل می شوند و احتمال شکستگی های فشاری را بیشتر می کند.
  • تومور ستون فقرات: تومور روی ستون فقرات ممکن است به عصبی فشار بیاورد و در نتیجه باعث کمردرد شود.
  • عفونت ستون فقرات: تب و ناحیه حساس و گرم پشت می تواند به دلیل عفونت ستون فقرات باشد.
  • Spina bifida: شکلی از نقص مادرزادی است که به عنوان نقص لوله عصبی شناخته می شود. Spina bifida ناشی از تشکیل ناقص مغز ، نخاع و/یا مننژها در نوزاد است.
  • بیماری پاژه: استخوان شرایطی است که علت نامعلومی دارد و در آن تشکیل استخوان با بازسازی طبیعی استخوان هماهنگ نیست. این وضعیت باعث ضعف غیرعادی استخوان و تغییر شکل می شود و می تواند باعث درد موضعی استخوان شود.
  • Spondylitis Ankylosing Spondylitis یا AS: شکلی از آرتریت است که عمدتا ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد ، اگرچه سایر مفاصل می توانند درگیر شوند. این باعث التهاب مفاصل ستون فقرات (مهره ها) می شود که می تواند منجر به درد و ناراحتی شدید و مزمن شود. در موارد پیشرفته تر ، این التهاب می تواند منجر به آنکیلوز (تشکیل استخوان جدید در ستون فقرات) شود که باعث می شود بخش هایی از ستون فقرات به صورت ثابت جوش بخورد ، موقعیت بی حرکت
  • بیماری های روماتیسمی باعث ایجاد درد در ناحیه کمر با سایر مفاصل می شود.
  • بیماری های التهابی لگن ، عفونت مثانه یا کلیه نیز ممکن است منجر به کمردرد شود.

عوامل بروز کمردرد – فیزیوتراپی کمردرد – فیزیوتراپی ستون فقرات – درمان کمردرد با فیزیوتراپی – فیزیوتراپی در سعادت‌ آباد