فیزیوتراپی برای اسکولیوز به عنوان یکی از موثرترین روش در درمان غیرجراحی این ناهنجاری شایع ستون فقرات شناخته می شود که در مرکز فیزیوتراپی در سعادت آباد ارائه می شود.

اسکولیوز که با انحراف جانبی ستون فقرات شناخته می شود یک مشکل شایع اسکلتی ـ عضلانی است که در افراد در هر سنی رخ می دهد و عوامل زیادی در بروز آن نقش دارند.

ستون فقرات معمولی از پشت در یک خط مستقیم قرار می گیرد. ستون فقرات مبتلا به اسکولیوز دارای یک یا چند انحنا به هر طرف خواهد بود و درجه انحنای آن بسته به فرد متفاوت خواهد بود.

انحنای جانبی ستون فقرات که بیش از ۱۰ درجه باشد به عنوان اسکولیوز در نظر گرفته می شود. یک ستون فقرات می تواند یک منحنی منفرد شبیه به شکل “C” یا منحنی های متعددی داشته باشد که منجر به ستون فقراتی شبیه به “S” شود.

اسکولیوز معمولا در مراحل رشد ظاهر می شود. در کودکان، علائم را می توان بین سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی مشاهده کرد. ممکن است هم در پسران و هم در دختران ظاهر شود و دختران ممکن است با گذشت زمان در معرض خطر بالاتری برای افزایش شدت باشند.

انواع اسکولیوز

اسکولیوز ساختاری نتیجه رشد سیستم اسکلتی عضلانی است. در نتیجه، ستون فقرات ممکن است فاقد تحرک لازم برای معکوس کردن منحنی های اسکولیوز باشد.

اسکولیوز عملکردی در نتیجه عدم تعادل عضلانی، ناهماهنگی طول پاها و التهاب بافت ها رخ می دهد. در نتیجه می توان از طرح های درمانی مختلف برای اصلاح ناهماهنگی ها و جلوگیری از بروز مشکلات سلامتی در آینده استفاده کرد.

درجه انحنای ستون فقرات ممکن است با افزایش سن افزایش یابد. این معمولاً در مواردی رخ می دهد که مقدار قابل توجهی انحنا در ستون فقرات وجود دارد و نیاز به نظارت مداوم توسط پزشک دارد.

اسکولیوز همچنین ممکن است در اثر مشکلات دیسک دژنراتیو رخ دهد. همانطور که دیسک های بین مهره ای یکپارچگی خود را از دست می دهند، موقعیت ستون فقرات تغییر می کند و ستون فقرات دچار اسکولیوز می شود.

فیزیوتراپی برای اسکولیوز

دکتر فیزیوتراپی به بیماران کمک می کند تا برنامه درمانی مناسبی را تعیین کنند تا علاوه بر تخفیف اسکولیوز از بروز عوارض ناشی از آن و یا پیشرفت آن جلوگیری کنند.

فیزیوتراپی می تواند اسکولیوز را در بیمارانی که از بریس استفاده می کنند و همچنین افرادی که از بریس استفاده نمی کنند، درمان کند.

فیزیوتراپیست ها قبل از تنظیم برنامه درمانی عوامل زیادی را در نظر می گیرند، این موارد شامل درجه و محل انحنای ستون فقرات و همچنین سن، جنسیت و رشد استخوان بیمار است.

روشهای فیزیوتراپی که عدم تعادل عضلانی و سایر عوامل موثر در انحنای بیش از حد ستون فقرات را هدف قرار می دهد، معمولا برای بیماران در نظر گرفته می شوند. عدم تعادل عضلانی باعث می شود ستون فقرات به صورت جانبی خم شود و بر تحرک، وضعیت و عملکرد فرد تأثیر بگذارد. پرداختن به عدم تعادل علائم درد را به میزان قابل توجهی کاهش داده و از بین می برد.

متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی سعادت آباد خدمات تخصصی فیزیوتراپی برای اسکولیوز را ارائه می دهند و به شما کمک می کنند در عضلاتی که بطور مزمن کوتاه و سفت هستند انعطاف بیشتری ایجاد کنید و عضلات ضعیف شده خود را تقویت کنید.

روش هایی مانند تحرک مفصل، درمان دستی، تمرینات تقویت و موارد دیگر به شما یک برنامه درمانی جامع می دهد که باعث بهبود اسکولیوز می شود.

بریس برای درمان اسکولیوز

درمان های بریس شامل استفاده از بریس برای کاهش انحنای ستون فقرات و جلوگیری از افزایش انحنا است. اگر ستون فقرات به طور کامل رشد نکرده است، بریس می‌تواند راهی موثر برای جلوگیری از تغییرات ناخواسته باشد.

کودکان و نوجوانان معمولاً کاندیدای ایده آل برای استفاده از بریس هستند. همچنین در مواردی که دارای حداقل درجه انحنا هستند اما در یک دوره ۶ ماهه بیش از ۵ درجه افزایش یافته است مؤثر است.

بریس‌ ها باید در طول روز استفاده شوند تا نتایج مورد نظر را به دست آورند و باید به درستی برای هر فرد نصب شوند.

در موارد اسکولیوز که انحنای ستون فقرات بیش از ۵۰ درجه را شامل می شود از جراحی استفاده می شود. فقط در مواردی توصیه می شود که کیفیت زندگی بیمار به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار گیرد.

تجویز جراحی به عواملی بستگی دارد که شامل شدت ناهماهنگی، علائم درد، مرحله رشد و قسمتی از ستون فقرات است که تحت تأثیر قرار گرفته است.

فیزیوتراپی برای اسکولیوز – بهترین درمان اسکولیوز – درمان اسکولیوز با فیزیوتراپی – فیزیوتراپی در سعادت آباد – فیزیوتراپی در شهرک غرب