فیزیوتراپی کمر به عنوان موثرترین روش درمان غیرجراحی مشکلات ستون فقرات در ناحیه کمر شناخته می شود.

کمردرد یکی از شایع ترین اختلالات اسکلتی _ عضلانی است ، بطوری که بر اساس آمارها کمردرد پس از سرماخوردگی شایع ترین علت مراجعه افراد به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی است.

ستون فقرات از مهره ها ، دیسک ها ، رباط ها ، عضلات و تشکیل شده و آسیب در هریک از این بخش ها می تواند منجر به بروز درد و ناراحتی کمر شود که خوشبختانه اغلب این مشکلات را راهکارهای فیزیوتراپی کمر قابل کنترل و درمان هستند.

شایع ترین دلایل کمردرد

عادات حرکتی نادرست

بلند کردن و حمل اجسام سنگین ، استفاده از تشک غیراستاندارد هنگام خواب ، پوسچر نامناسب هنگام نشستن مانند قوز کردن و … از جمله مهم ترین عواملی هستند که در بروز کمردرد نقش دارند.

در صورتی که کمردرد به این دلایل رخ داده با انجام نرمش های فیزیوتراپی کمر می توان به تخفیف آن کمک کرد.

برای آن که بدانید کدام ورزش ها برای شما مناسب است لازم است که با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

پشت میز نشینی

پشت میز نشینی و یا کلا نشستن به مدت طولانی مانند رانندگی طولانی مدت نیز در بروز کمردرد های مزمن که دلیل خاصی برای آن ها وجود ندارد نقش دارند.

نشستن به مدت طولانی آن هان در وضعیت نامناسب سبب آسیب به کمر و بروز دردهای این ناحیه می شود.

متخصصان به افرادی که به دلایل شغلی مدت زمان طولانی مینشینند توصیه می کنند که هریک ساعت یکبار از جای خود بلند شده و حرکات کششی و نرمش های مخصوصی را که متخصص فیزیوتراپی کمر توصیه می کند انجام دهند.

تنظیم صندلی در وضعیت استاندارد و مطابق با ستون فقرات و استفاده از صندلی هایی که با اصول ارگونومی ساخته شده اند نیز در جلوگیری از بروز کمردرد در این افراد نقش بسزایی دارد.

آسیب مهره ها

آسیب مهره ها مانند شکستگی مهره ها یا لغزش مهره های ستون فقرات در ناحیه کمر بر روی هم نیز از دلایل مهم بروز کمردرد در افراد است.

در این موارد مراجعه به پزشک ارتوپد یا متخصص فیزیوتراپی برای تشخیص دقیق و درمان مناسب ضروری است و بیمار باید از انجام هرگونه فعالیت و درمان خودسرانه اجتناب کند.

بیرون زدگی دیسک کمر

بیرون زدگی دیسک کمر یکی از شایع ترین آسیب های ستون فقرات است.

دیسک ها بطور طبیعی در ستون فقرات وجود دارند و نقش موثری در جذب شوک ها و ضرباتی که به ستون فقرات وارد می شوند دارند و از مهره ها و همچنین اعصاب نخاعی محافظت می کند.

دیسک بین مهره ای ماده ای نرم و ژلاتینی مانند است که در اثر عواملی همچون وارد شدن ضربه یا فشار ناگهانی و بیش از حد ممکن است دچار پارگی شده و ماده درونی آن به بیرون نشت کند.

افزایش سن نیز با افزایش ریسک آسیب پذیری دیسک ها و بروز بیماری های این چنینی همراه است.

انجام ورزش هایی مانند وزنه برداری ، عادات حرکتی نادرست مانند قوز کردن و خم شدن های مکرر ، اضافه وزن بخصوص چاقی شکمی ، بارداری و … از جمله عواملی هستند که در افزایش خطر بروز این بیماری نقش دارند.

تنگی کانال نخاعی

این عارضه یکی از دلایل و عوامل موثر در بروز کمردرد است که در اثر کاهش فضای داخلی کانال عبور ریشه های عصبی نخاعی ایجاد می شود که می تواند بحدی شدید باشد که سبب ایجاد یک وضعیت ناتوان کننده برای فرد شود.

تنگی کانال نخاعی در دو نوع مادرزادی و اکتسابی رخ می دهد در نوع مادرزادی قطر کانال نخاعی بطور مادرزادی کم است و در نوع اکتسابی عواملی مانند سبک زندگی غلط ، افزایش سن و مشکلات ستون فقرات مانند بیرون زدگی دیسک ها سبب بروز این مشکل می شوند.

فیزیوتراپی کمردرد به عنوان یک عامل موثر در درمان مشکلات و بیماری های ستون فقرات از جمله بیرون زدگی دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی است.

متخصص فیزیوتراپی برای کمک به مشکلات بیمار از موثرترین راهکارهای فیزیوتراپی از جمله درمان دستی ستون فقرات ، لیزر پرتوان ، کشش ستون فقرات و تمرینات فیزیوتراپی بهره می برد.

آسیب عصب سیاتیک

عصب سیاتیک یکی از بزرگترین عصب ها در بدن است که وظیفه عصب دهی به عضلات پشت ران ، زانو ، ساق پا و پا را دارد.

در صورتی که هر عاملی سبب وارد شدن فشار یا آسیب به عصب سیاتیک شود علائم سیاتیک ظاهر می شود.

بیرون زدگی دیسک کمر یکی از مهم ترین عواملی است که با وارد کردن فشار به عصب سیاتیک سبب بروز درد و سایر علائمی که نشان دهنده بروز مشکلی در عصب سیاتیک است ، می شود که با فیزیوتراپی کمردرد می توان به درمان این عارضه کمک کرد.

متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد پس از بررسی دقیق بیمار و آن چه سبب بروز درد و ناراحتی در وی شده از موثرترین راهکارها برای کمک به بیمار بهره می برند.

سایر دلایل کمردرد
  • آرتروز کمر
  • عفونت مهره ها
  • سندرم پیریفورمیس