شایع ترین علائم دیسک کمر

شایع ترین علائم دیسک کمر – دیسک ها در بین هر یک از ۲۶ استخوان که مهره نامیده می شوند و ستون فقرات را تشکیل می دهند ، قرار دارند. این دیسک ها از یک ماده ژله مانند تشکیل شده اند و به عنوان بالشتک برای ستون فقرات عمل می کنند. فتق یا بیرون زدگی دیسک زمانی رخ می دهد که تمام یا بخشی از دیسک با فشار وارد قسمت ضعیف ستون فقرات شود. این وضعیت ممکن است به اعصاب مجاور یا نخاع فشار وارد کند.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک

شایع ترین علائم دیسک کمر

قسمت پایین کمر بیشتر تحت تاثیر فتق دیسک قرار می گیرد. برخی از علائم رایج فتق یا بیورن زدگی دیسک عبارتند از:

• دردی که در یک طرف بدن ایجاد می شود.
  • درد شدید در یک قسمت ساق پا، لگن یا باسن و بی حسی در قسمت های دیگر. همچنین ممکن است در پشت ساق پا یا کف پا احساس درد یا بی حسی کنید. ممکن است همان پا احساس ضعف کند. اینها معمولاً نشانه فتق دیسک در قسمت پایین ستون فقرات هستند.
  • سیاتیک. این یک درد تیز و اغلب تیراندازی است که از باسن تا پشت یک پا گسترش می یابد. در اثر فشار بر عصب نخاعی ایجاد می شود.
  • بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در پا و/یا پا
  • ضعف در پا
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده. این بسیار نادر است و ممکن است نشان دهنده مشکل جدی تری به نام سندرم اسب اسب دم باشد. این وضعیت به دلیل فشرده شدن ریشه های عصبی نخاعی ایجاد می شود. نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

شایع ترین علائم دیسک کمر و درد ناشی از فتق دیسک اغلب بدتر می شود:

• بعد از ایستادن یا نشستن
  • در شب
  • هنگام عطسه، سرفه یا خندیدن
  • هنگام خم شدن به عقب یا راه رفتن طولانی مدت

یک معاینه فیزیکی دقیق و بررسی تاریخچه پزشکی تقریباً همیشه اولین قدم در تشخیص فتق دیسک کمر است.

بسته به محل بروز علائم، پزشک گردن، شانه، بازوها و دست‌ها یا کمر، باسن، پاها و پاهای بیمار را معاینه می‌کند.

پزشک بررسی خواهد کرد:

• برای بی حسی یا از دست دادن احساس
  • رفلکس های عضلانی، که ممکن است کندتر یا از بین رفته باشند
  • قدرت عضلانی، که ممکن است ضعیف تر باشد
  • وضعیت بدن یا نحوه انحنای ستون فقرات

همچنین ممکن است پزشک از بیمار بخواهد:

• بنشیند، بایستد و راه برود. در حین راه رفتن، ممکن است پزشک از بیمار بخواهد روی انگشتان پا و سپس پاشنه پا راه برود.
  • به جلو، عقب و به پهلو خم شود
  • گردن خود را به جلو، عقب و به طرفین حرکت دهد
  • شانه ها، آرنج، مچ دست و دست خود را بالا بیاورد و قدرت خود را در حین انجام این کارها بررسی کند

سایر آزمایش‌های تشخیصی که ممکن است پزشک توصیه کند عبارتند از:

• الکترومیوگرافی (EMG) برای تعیین ریشه عصبی دقیقی که درگیر است.
  • میلوگرام برای تعیین اندازه و محل فتق دیسک.
  • تست سرعت هدایت عصبی
  • MRI ستون فقرات یا سی تی سی تی ستون فقرات برای نشان دادن جایی که فتق دیسک بر روی کانال نخاع فشار می آورد.
  • اشعه ایکس ستون فقرات برای رد سایر علل کمردرد یا گردن درد، اگرچه تشخیص فتق دیسک تنها با اشعه ایکس ستون فقرات امکان پذیر نیست.

درمان فتق دیسک کمر

شایع ترین علائم دیسک کمر در ابتدا با یک دوره استراحت همراه با داروهای ضد درد و ضد التهاب درمان می شود. پزشکان در مرحله بعد فیزیوتراپی را برای کمک به کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی شما پیشنهاد می کند. اگر درد و سایر علائم ادامه یابد، پزشک احتمالاً جراحی برای برداشتن قسمت فتق دیسک را توصیه می کند.

فیزیوتراپی شامل مجموعه‌ای از تمرینات، تکنیک‌های دستی و مدالیته‌های درمانی است که توسط فیزیوتراپیست متخصص ستون فقرات انجام می‌شود. هدف از فیزیوتراپی، کاهش درد، افزایش دامنه حرکتی، تقویت عضلات اطراف ستون فقرات و بهبود عملکرد کلی بدن است.

فواید فیزیوتراپی در درمان فتق دیسک کمر

کاهش درد: تمرینات خاص فیزیوتراپی به کاهش التهاب و اسپاسم عضلانی کمک کرده و در نتیجه درد را تسکین می‌دهند.

بهبود عملکرد: فیزیوتراپی به بهبود تعادل، هماهنگی و عملکرد کلی بدن کمک می‌کند.

افزایش دامنه حرکتی: با انجام تمرینات کششی و تقویتی، دامنه حرکتی ستون فقرات افزایش یافته و انعطاف‌پذیری بهبود می‌یابد.

تقویت عضلات: تقویت عضلات اطراف ستون فقرات به حمایت از ستون فقرات کمک کرده و از بروز مجدد فتق دیسک جلوگیری می‌کند.

کاهش نیاز به جراحی: در بسیاری از موارد، فیزیوتراپی می‌تواند به عنوان جایگزینی برای جراحی عمل کند.

تمرینات فیزیوتراپی فتق دیسک کمر

• تمرینات کششی: کشش عضلات همسترینگ، کمر و باسن برای افزایش انعطاف‌پذیری