فتق دیسک زمانی اتفاق می افتد که لایه فیبری بیرونی دیسک ستون فقرات (معمولاً در گردن یا کمر) پاره شود. این اجازه می دهد تا پرکننده ژل مانند دیسک به فضای مفصل اطراف نشت کند. در بسیاری از موارد، این می تواند اعصاب مجاور و سایر ساختارها را تحریک یا فشرده کند و منجر به علائم ناراحت کننده مانند کمردرد، گردن درد و درد، بی حسی و ضعف در بازو یا پا شود.

اگر در حال حاضر با فتق دیسک زندگی می کنید، توصیه می کنیم همین امروز با متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی سعادت آباد تماس بگیرید تا از خدمات فیزیوتراپی برای درمان مشکلات ستون فقرات خود بهره مند شوید.

روشهای کنترل علائم فتق دیسک

مکانیک خوب بدن را یاد بگیرید.
حرکت مهم است و همینطور حرکت ایمن و صحیح. مواردی مانند خم شدن مکرر، بلند کردن اجسام سنگین و نشستن طولانی مدت روی صندلی به حالت خمیده می تواند خطر آسیب دیسک را افزایش دهد یا علائم بیرون زدگی دیسک شما را تشدید کند. به همین دلیل است که یادگیری نحوه استفاده از مکانیک بدن در تمام فعالیت های روزانه بسیار مفید است.

ممکن است برای شما مفید باشد که از فیزیوتراپ خود در مورد وسایل یا تغییرات خاصی که می تواند وضعیت بدنی شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند ایمن تر و کارآمدتر حرکت کنید، سوال کنید. این می تواند شامل ارتزهای سفارشی، بالش های پشتیبان کمر، میزهای ایستاده قابل تنظیم، و تجهیزات تطبیقی ​​مانند واکرهای چهار چرخ و … باشد.

تا آنجا که ممکن است حرکت کنید.
بیرون زدگی دیسک همیشه علائمی ایجاد نمی کند. اما هنگامی که آنها این کار را انجام می دهند، علائم می توانند بسیار ناراحت کننده یا حتی ناتوان کننده باشند و اگر درد ناشی از فتق دیسک دارید، ایده ورزش کردن و روی پا بودن ممکن است غیرممکن به نظر برسد. حتی گذراندن یک روز کاری می تواند یک کار بزرگ به نظر برسد.

اما حقیقت این است که فعالیت بدنی می تواند علائم فتق دیسک را تسکین دهد و بهبود دیسک را تسهیل کند. مطالعات نشان می‌دهد که ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیسک را کاهش دهد و به شما در جلوگیری از مشکلات مکرر ستون فقرات کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که در صورت داشتن فتق دیسک، انواع خاصی از حرکات یا تمرینات ممکن است ایمن نباشند. یک فیزیوتراپیست می تواند به شما کمک کند تا با توجه به شرایط و توانایی فعلی خود، مناسب ترین فعالیت ها را برای خود تعیین کنید.

دیگر روشهای کمک به افزایش سلامت ستون فقرات

قدرت هسته را افزایش دهید.
یکی از مهمترین چیزهایی که برای داشتن ستون فقرات سالم به آن نیاز دارید، یک هسته قوی و پایدار است. منظور ما از هسته، عضلات تنه شما در جلو، پهلوها و پشت شماست، نه فقط عضلات شکم.

تمام ماهیچه های تنه شما با هم کار می کنند تا ستون فقرات شما را تثبیت کنند و اطمینان حاصل کنند که دیسک ها و سایر بافت های شما سالم و در یک راستا قرار دارند. اما چیزهایی مانند نشستن بیش از حد به راحتی می تواند به مرور زمان هسته شما را ضعیف کند. بنابراین، انجام تمریناتی برای تقویت عضلات تنه و بهبود هماهنگی و استقامت آنها باعث بهبود دیسک، تسکین علائم فتق دیسک و جلوگیری از بازگشت آن علائم می شود.

سلامت ستون فقرات همچنین به قدرت خوب و دامنه حرکت در شانه ها، باسن و مچ پا بستگی دارد. اگر ماهیچه هایی مانند ساق پا یا همسترینگ به دلیل وضعیت نامناسب و نشستن زیاد کوتاه شوند، می توانند به طور غیر طبیعی مفاصل، رباط ها و سایر بافت های اطراف ستون فقرات را بکشند و تحت فشار قرار دهند. با گذشت زمان، این می تواند نیروهای برشی و فشار را افزایش دهد، که ممکن است به مشکلات دیسک و انواع دیگر آسیب کمک کند.

فیزیوتراپی برای رسیدگی به هر دوی این عناصر سلامت دیسک ستون فقرات ایده آل است. یک دکتر فیزیوتراپی می تواند تمریناتی را برای تقویت ثبات و استقامت قلب به شما آموزش دهد و در عین حال به شما در شناسایی و رفع محدودیت های حرکتی در سایر نقاط بدن کمک کند. به هر حال، ممکن است بدون اینکه متوجه شوید دامنه حرکتی محدودی در مفاصل یا عضلات خاص داشته باشید، فقط به این دلیل که مدت زیادی با آن زندگی کرده اید و ناآگاهانه راه های دیگری برای جبران آن پیدا کرده اید.

عادات سبک زندگی سالم را تمرین کنید
دیسک ها در مقایسه با سایر بافت ها جریان خون زیادی ندارند، بنابراین با گذشت زمان بیشتر مستعد آسیب می شوند. علاوه بر فعال ماندن و استفاده از مکانیک و وضعیت بدنی خوب، عادات سبک زندگی دیگری نیز وجود دارد که می توانید انجام دهید که سلامت دیسک شما را با افزایش سن بهینه می کند. این شامل:

  • هرگز سیگار نکشید یا سیگار را ترک نکنید
  • خوردن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی که حاوی پروتئین بدون چربی، سبزیجات، میوه ها و چربی های سالم است
  • هیدراته ماندن
  • حفظ وزن ایده آل بدن
  • به حداقل رساندن خطر آسیب، مانند بستن کمربند ایمنی و پوشیدن کفش های حمایتی محکم
  • مدیریت استرس

فیزیوتراپی برای درمان فتق دیسک

همه افراد مبتلا به بیرون زدگی دیسک به جراحی نیاز ندارند. در واقع، مداخلات محافظه کارانه مانند فیزیوتراپی در اکثر موارد اولین خط درمان برای بیرون زدگی دیسک محسوب می شود.

فیزیوتراپیست ها متخصصان پزشکی بسیار آموزش دیده هستند که می توانند خدمات غیر تهاجمی، سفارشی و بدون دارو را ارائه دهند که توسط تحقیقات نشان داده شده است تا علائم بیرون زدگی دیسک را تسکین دهد، بافت دیسک را بهبود بخشد و از دردهای مکرر یا مزمن جلوگیری کند. یکی دیگر از مزایای فیزیوتراپی این است که به عنوان یک روش مقرون به صرفه برای بهبود کیفیت زندگی افراد و در عین حال کاهش نیاز آنها به داروهای ضد درد و جراحی شناخته شده است.

حتی اگر برای اصلاح فتق دیسک خود نیاز به جراحی دارید، فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند تا به خوبی بهبود یافته و از عوارض بعد از عمل خود جلوگیری کنید.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر – فیزیوتراپی در سعادت آباد – فیزیوتراپی سیاتیک – فیزیوتراپی ستون فقرات – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

keyboard_arrow_up