درمان غیر جراحی دیسک کمر با روش های مختلفی همچون فیزیوتراپی ، حرکات اصلاحی ، اوزون تراپی و … امکان پذیر است که در بسیاری از مبتلایان با موفقیت همراه است.

جراحی برای درمان دیسک کمر تنها در مواردی که روش های غیرجراحی نتوانند پاسخ مثبت درمانی ایجاد کنند انجام می گیرند اگرچه برخی افراد به تصور اینکه جراحی تنها روش درمان دیسک کمر است اصرار بر انجام جراحی دارند که باید به آن ها گفته شود که ممکن است جراحی درد بیمار را کاهش دهد اما احتمال بروز عوارض جانبی پس از آن نیز بسیار بالا است ، به همین دلیل بهتر است ابتدا روش های غیرجراحی برای درمان دیسک کمر را دریافت کنند.

ستون فقرات کمری شامل پنج مهره است که روی هم قرار گرفته اند و توسط دیسک های بین مهره ای از هم جدا شده اند. این دیسک‌ها به‌عنوان بالشتک عمل می‌کنند، ضربه را جذب می‌کنند و امکان حرکت در ستون فقرات را فراهم می‌کنند. هر دیسک دارای دو جزء اصلی است:

• Nucleus Pulposus: یک مرکز نرم و ژل مانند که باعث ایجاد بالشتک و جذب ضربه می شود.
  • آنولوس فیبروزوس: یک حلقه سخت و بیرونی از رباط‌ها که هسته پالپوزوس را احاطه کرده است.

علل بیرون زدگی دیسک کمر

عوامل متعددی می توانند در ایجاد بیرون زدگی دیسک کمر نقش داشته باشند:

• فرسودگی مرتبط با افزایش سن: با افزایش سن، دیسک‌های ستون فقرات به طور طبیعی محتوای آب خود را از دست می‌دهند و انعطاف‌پذیری کمتری دارند و بیشتر مستعد پارگی در آنولوس فیبروزوس هستند.
  • تکنیک‌های بلند کردن نامناسب: بلند کردن اجسام سنگین با وضعیت نامناسب یا استفاده از پشت به جای پاها می‌تواند فشار بیش از حد به دیسک‌ها وارد کند.
  • استرس مکرر: مشاغل یا فعالیت هایی که شامل خم شدن مکرر، پیچاندن یا بلند کردن اجسام سنگین است می تواند خطر آسیب دیسک را افزایش دهد.
  • چاقی: اضافه وزن فشار مضاعفی بر ستون فقرات از جمله دیسک ها وارد می کند.
  • ژنتیک: برخی از افراد ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد داشتن دیسک های ضعیف تر باشند.
  • تروما: ضربه یا آسیب ناگهانی به پشت می تواند به دیسک آسیب برساند.

درمان غیرجراحی دیسک کمر

علائم بیرون زدگی دیسک کمر

علائم بیرون زدگی دیسک کمر بسته به شدت بیرون زدگی و اعصاب تحت تاثیر می تواند متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است درد و ناتوانی قابل توجهی داشته باشند.

درمان غیر جراحی دیسک کمر با فیزیوتراپی و ورزش در اغلب بیماران می تواند به خوبی علائم را مدیریت کند.

در اینجا علائم رایج وجود دارد:

• کمردرد: این شایع ترین علامت است و می تواند از یک درد مبهم تا یک درد تیز و کوبنده متغیر باشد. درد ممکن است با فعالیت‌های خاصی مانند خم شدن، چرخاندن یا نشستن برای مدت طولانی بدتر شود.
  • سیاتیک: اگر دیسک بیرون زده عصب سیاتیک را تحت فشار قرار دهد، می تواند باعث درد، سوزش، سوزن سوزن شدن یا بی حسی شود که از پشت ساق پا و داخل پا پخش می شود.
  • ضعف عضلانی: فشار روی اعصاب می تواند منجر به ضعف در عضلات ساق یا پا شود و راه رفتن، بالا رفتن از پله ها یا بلند کردن اشیاء را دشوار کند.
  • بی حسی یا گزگز: فشرده شدن عصب می تواند باعث احساس بی حسی یا گزگز در باسن، پاها یا پاها شود.
  • از دست دادن رفلکس: در موارد شدید، فشرده سازی عصب ممکن است بر رفلکس های زانو یا مچ پا تأثیر بگذارد.
  • مشکلات روده یا مثانه: در موارد بسیار نادر، بیرون زدگی بزرگ دیسک می تواند بر روی دم اسب، دسته ای از اعصاب در پایین نخاع فشار بیاورد. این یک اورژانس پزشکی است و نیاز به توجه فوری دارد زیرا می تواند منجر به از دست دادن کنترل روده یا مثانه و همچنین آسیب دائمی عصبی شود.

درمان غیر جراحی دیسک کمر

دارو درمانی

استفاده از داروهای مسکن و ضدالتهاب مانند آسپرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن و دیکلوفناک به تسکین موقتی درد و التهاب ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر زیادی می کنند.

تزریق مواد ضد التهاب در داخل مفاصل ستون فقرات و داخل فضای اپیدورال نیز از دیگر روش های درمان غیر جراحی دیسک کمر هستند.

داروی شل کننده عضلانی مانندمتوکاربامول و باکلوفن نیز با کاهش انقباضات عضلانی به کاهش احساس درد کمک زیادی می کنند.

فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی

فیزیوتراپی دیسک کمر یکی از بهترین روش های درمان غیر جراحی دیسک کمر است که با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد ( فیزیوتراپی در سعادت آباد ) می توانید از آن بهره مند شوید.

متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد پس از معاینه دقیق بیمار و ارزیابی شرایط وی از بهترین و پیشرفته ترین متدها و مدالیته های فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر بهره می برند.

تکنیک های درمان دستی و مانیپولاسیون، ماساژ درمانی ، کشش ستون فقرات ، لیزر پرتوان ، گرما درمانی و تمرینات ورزشی از جمله مهم ترین راهکارهای فیزیوتراپی در درمان این بیماری هستند.

گرما و سرما درمانی نقش موثری در تسکین علائم ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر دارند ، گرما با افزایش جریان خون به کاهش احساس درد و افزایش سوخت و ساز کمک کرده و سرما نیز در تسکین التهاب ایجاد شده موثر است.

تکنیک های درمان دستی و کشش ستون فقرات نیز با توجه به تشخیص فیزیوتراپیست مورد استفاده قرار می گیرند.

درمان غیر جراحی دیسک کمر با لیزر پرتوان یکی از روش های موثر و ایمن است که در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد ارائه می شود ، انرزی ناشی از لیزر پرتوان گردش خون و متابولیسم را بافت آسیب دیده افزایش داده و به افزایش اکسیژن و سایر مواد مورد نیاز سلول ها برای ترمیم خود کمک می کند ، لیزر پرتوان همچنین به تسکین سریع درد ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر کمک زیادی می کند.

تمرینات ورزشی که شامل تمرینات کششی و تقویت می شوند یکی از بهترین و موثرترین روش های درمان غیرجراحی دیسک کمر هستند.

تمرینات کششی دامنه حرکتی ستون فقرات را بهبود بخشیده و تمرینات تقویتی با تقویت عضلات کمر به جلوگیری از پیشرفت بیمار و همچنین تسریع فرایند بهبودی کمک می کنند.

فیزیوتراپی دیسک کمر – فیزیوتراپی در سعادت آباد – فیزیوتراپی در غرب تهران – فیزیوتراپی در بلوار دریا – فیزیوتراپی در میدان کاج