درمان کمردرد

درمان کمردرد با توجه به عامل زمینه ای ، میزان درد و تاثیری که بر کیفیت زندگی فرد بیمار گذاشته با روش های محتلفی انجام می گیرد و یک درمان واحد برای تمام افراد وجود ندارد.

برای درمان مناسب ابتدا باید عامل بوجود آورنده درد بدرستی تشخیص داده شود ، برخی کمردردها با چند روز استراحت و کاهش سطح فعالیت بهبود پیدا می کنند و برخی دیگر نیازمند اقدامات درمانی تهاجمی همچون جراحی هستند.

روش های درمان کمردرد

استراحت

استراحت در منزل و کم کردن از میزان فعالیت ها بخصوص فعالیت هایی که سبب تشدید درد می شوند کمک موثری به تسکین علائم خواهد کرد.

البته منظور از استراحت به هیچ وجه استراحت مطلق به مدت طولانی نیست چراکه استراحت مطلق سبب ضعف عضلات شده و خود منجر به تشدید مشکلات بیمار می شود.

کمپرس سرد و گرم نیز در مدت استراحت می توانند به تخفیف علائم در بیمار کمک بکنند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی کمر یکی از بهترین و موثرترین روش های درمان غیرجراحی مشکلات مرتبط با ستون فقرات است که در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و بر اساس بروزترین متدها به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می شود.

تکنیک های درمان دستی ستون فقرات با جااندازی مفاصل و بافت های نرم در محل خود می تواند به تسکین علائم در مبتلایان به کمردرد کمک کند.

فیزیوتراپیست برای کمک به درمان کمردرد از متدهای درمان دستی ، روش درمانی مکنزی ، تمرینات ورزشی ، کشش ستون فقرات ، مدالیته هایی همچون لیزر پرتوان ، سوزن خشک و … بهره می برد.

تمرینات فیزیوتراپی شامل تمرینات کششی برای  افزایش انعطاف پذیری ستون مهره ها و تمرینات تقویتی با تقویت عضلات کمر سبب بهبود مشکلات بیمار می شوند.

دارودرمانی

داروهای شل کننده های عضلانی ، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و داروهای استروئیدی تزریقی از جمله داروهای تسکین دهنده کمردرد هستند.

جراحی

در مواردی که شرایط بیمار حاد بوده و با روش های غیرجراحی قابل کنترل نباشد و عوارضی همچون ضعف پیشرونده اندام ها رخ داده باشد جراحی باید در کمترین زمان ممکن انجام شوند.

جراحی ستون فقرات بسته به نیاز بیمار با روش های محتلفی انجام می گیرد. پس از جراحی نیز توانبخشی با فیزیوتراپی از اهمیت زیادی برخوردار است و به تسریع بهبودی و کاهش عوارض جراحی ستون فقرات کمک زیادی می کند.

روش های پیشگیری از کمردرد
  • انجام ورزش عضلات شکم و کمر
  • کاهش وزن در صورت اضافه وزن
  • رعایت شیوه صحیح نشست و برخاست