سردرد گردنی

سردرد گردنی یکی از شایع ترین انواع سردرد است و معمولا در اثر بروز مشکل در اعصاب ، استخوان ها و یا عضلات ناحیه سر و گردن رخ می دهد.

سردرد یکی از شایع ترین بیماری ها در سراسر جهان است و اغلب افراد در طول زندگی خود آن را تجربه کرده اند ، سردرد می تواند بحدی آزاردهنده باشد که حتی سبب ناتوانی فرد در انجام امور روزمره خود شود.

منشا این سردردها معمولا مشکلات مرتبط با اجزای ستون فقرات همچون عضلات ، مهره ها و … است.

سردرد گردنی نوعی از سردرد است که علائمی شبیه میگرن داشته و با حرکت دادن گردن تشدید می شود.

علائم سردرد گردنی

• احساس درد در قسمت پشت سر و گردن
  • تشدید درد با حرکات سر و گردن و یا قرار گرفتن گردن در یک وضعیت خاص
  • خشکی ستون فقرات در ناحیه گردن
  • احساس درد در اطراف چشم
  • تاری دید
  • حساسیت به نور و صدا
  • انتشار درد به دست ها
  • ضعف و کاهش قدرت دست ها

دلایل سردرد گردنی

• آرتروز گردن ( بیماری تخریبی ستون فقرات در ناحیه مهره ها گردنی است و به دلیل تخریب غضروف مفصلی در ناحیه گردن رخ می دهد)
  • بیرون زدگی دیسک گردن ( این بیماری زمانی رخ می‌دهد که ماده ژلاتینی مانند درون دیسک به دلایلی همچون افزایش سن و یا وارد شدن فشار شدید و ناگهانی به ستون مهره ها در ناحیه گردن رخ می دهد )
  • آسیب ویپلش ( عارضه ای است که به دلیل وارد شدن ضربه شدید به گردن در طی حوادث ناگهانی همچون تصادفات رانندگی رخ می دهد و منجر به کشیدگی شدید عضلات گردن می شود )
  • آسیب دیدگی مهره ها
  • کشیدگی عضلات گردن
  • چرخش ناگهانی و بیش از حد گردن
  • نشستن یا کار طولانی مدت در یک حالت ثابت
  • آسیب اعصاب گردن
  • خستگی و کم خوابی
  • خم بودن بیش از حد سر و گردن هنگام کار با گوشی تلفن همراه یا رایانه
  • قرار دادن سر بر روی بالش نامناسب هنگام خواب
  • گرفتگی و اسپاسم عضلات گردن

روش های درمان

فیزیوتراپی یکی از روش های موثر در درمان سردردهای گردنی است.

برای درمان این عارضه ابتدا باید عامل بوجود آورنده سردرد شناسایی شود تا عامل درد نیز تحت درمان قرار بگیرد.

فیزیوتراپی با درمان عامل زمینه ای به تسکین سردرد ناشی از آن نیز کمک می کند.

متدهای درمان دستی ، لیزر درمانی ، سوزن خشک و ورزش های مخصوص گردن از جمله روش های فیزیوتراپی در درمان سردرد گردنی هستند.

متدهای درمان دستی با آزاد سازی فاشیای سر و گردن و ماساژ بافت نرم به بهبود سردردهای ناشی از مشکلات مرتبط با ستون فقرات گردنی کمک زیادی می کند.

فیزیوتراپی می تواند به آرام سازی و کشش عضلاتی که به علت آسیب یا فشار در طولانی مدت در اثر وضعیت بدنی نامناسب سفت شده‌اند کمک کند.

اصلاح وضعیت بدنی در زمان انجام فعالیت ها نیز فشار ناشی از وضعیت بدنی نامناسب را کاهش داده و به جلوگیری از بروز سردرد گردنی و تشدید آن کمک می کند.

تمرینات فیزیوتراپی گردن اسپاسم و گرفتگی های عضلات در ناحیه گردن را از بین برده و با شل کردن عضلات گردن به درمان این سردردها کمک زیادی می کند.

بهبود انعطاف پذیری ، افزایش قدرت و ثبات گردن و بهبود کنترل عصبی _ عضلانی از مهم ترین اهدافی است که فیزیوتراپی در این بیماران دنبال می کند.

استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن و در موارد شدید تزریق داروهای کورتیکواستروئیدی می تواند به تسکین سردرد کمک کند.