علائم فتق دیسک

فتق دیسک ستون فقرات کمری اغلب با شروع ناگهانی و شدید کمردرد همراه است که معمولا با تغییر وضعیت برطرف شود اما با خم شدن و نشستن طولانی مدت بدتر می شود. سرفه و عطسه فشار داخل دیسک را افزایش داده و می تواند سبب تشدید علائم شود.

فتق دیسک اغلب بین مهره های چهارم و پنجم کمری یا بین پنجم و ساکروم ایجاد می شود و می تواند علائم و مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد کند.

هدف از فیزیوتراپی کاهش التهاب و دیگر علائم فتق دیسک با استفاده از ترکیبی از روشهای درمانی حرکت و رهاسازی بافت نرم همراه با تمرینات تقویتی کمر است. مشخص شده است که فیزیوتراپی یک روش موثر در درمان کمردرد حاد مرتبط با آسیب دیسکوژنیک در ستون فقرات کمری است.

جراحی برای درمان فتق دیسک تنها زمانی انجام می گیرد که سایر روشهای درمانی از جمله فیزیوتراپی نتوانند کمکی به بهبود شرایط بیمار بکنند و یا علائم و عوارض ایجاد شده برای بیمار پیشرونده باشند.

افزایش زمان نشستن افراد (در خانه و محل کار)، کاهش قدرت عضلات شکم و ثبات ضعیف کمر به دلیل کاهش تحرک و اضافه وزن از جمله عواملی هستند که خطر فتق دیسک و بروز مشکلات بعد از آن را افزایش می دهند.

حرکات مکرر خم شدن و چرخش ستون فقرات، به ویژه هنگام بلند کردن بارهای سنگین نیز از دیگر عواملی هستند که خطر فتق دیسک را به همراه دارند.

علائم فتق دیسک کمر

شروع ناگهانی کمردرد در طی انجام فعالیت های روزمره مهم ترین مشخص فتق دیسک کمر است.

درد ، خشکی و التهاب پس از فعالیت هایی که منجر به وارد شدن فشار بر دیسک آسیب دیده می شوند نیز در روزهای بعد از فعالیت شایع است.

درد و دیگر علائم اغلب در قسمت های پایین کمر احساس می شود و در صورت درگیری ریشه های عصبی ممکن است به باسن و پاها نیز منتشر شود.

گرفتگی و اسپاسم عضلات ، سوزن سوزن شدن اندام ها و ضعف پاها نیز ممکن است در برخی بیماران دیده شود.

درد و دیگر علائم اغلب در طی فعالیت های سنگین و فعالیت هایی که سبب تحریک دیسک بیرون زده می شوند ، تشدید می شوند.

درد بیماران اغلب در ابتدای روز ، پس از بیدار شدن از خواب و با شروع حرکات بدن و انجام فعالیت های روزانه زیاد است.

دلایل و عوامل خطر

• کم تحرکی و عدم فعالیت بدنی مناسب که این امر در حال حاضر با افزایش مشاغل پشت میز نشینی شیوع بیشتری پیدا کرده ، سبب ضعف عضلانی شده و خطر بروز مشکلات اسکلتی از جمله فتق دیسک را افزایش می دهد.
  • اضافه وزن که فشار زیادی به ستون فقرات وارد می کند ، فرد را مستعد ابتلا به انواع مشکلات اسکلتی – عضلانی از جمله فتق دیسک می کند.
  • سفتی و عدم انعطاف پذیری عضلانی
  • بلند کردن اجسام سنگین یا برداشتن اجسام به سبکی نادرست
  • وضعیت نامناسب هنگام نشستن و ایستادن مانند خم کردن مکرر کمر ، قوز کردن هنگام انجام فعالیت ها و …

درمان فتق دیسک کمر

علائم فتق دیسک کمر از مهم ترین مشکلات اسکلتی هستند که افراد تجربه می کنند و می توانند بسیار آزاردهنده باشند و منجر به بروز اختلال جدی در انجام فعالیت های روزمره شوند.

فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات که در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد ارائه می شود موثرترین روش درمان فتق دیسک کمر و مشکلات و عوارض ناشی از آن است.

متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی در سعادت آباد با مدیریت دکتر ایمان کمالی حکیم خدمات تخصصی فیزیوتراپی دیسک کمر را بر اساس بروزترین متدهای درمانی و با استفاده از تجهیزات پیشرفته فیزیوتراپی ارائه می دهند ، آن دسته از عزیزانی که علائم فتق دیسک کمر در آن ها شدید است و جابحایی و خروج از منزل برای آن ها دشوار است ، می توانند از خدمات فیزیوتراپی در منزل که توسط متخصصان ما ارائه می شود بهره مند شوند، متخصصان فیزیوتراپی در منزل ما خدمات تخصصی فیزیوتراپی را با همان کیفیت کلینیک فیزیوتراپی در سعادت آباد ارائه می دهند.

تکنیک ها و روشهای فیزیوتراپی کمر و ستون فقرات

• توصیه در ارتباط با نحوه صحیح انجام فعالیت ها برای جلوگیری از تشدید علائم فتق دیسک کمر و بروز مشکلات بیشتر
  • اجتناب از انجام فعالیت هایی که سبب وارد شدن فشار بر دیسک ها می شوند.
  • توصیه برای انجام فعالیت ها در دامنه بدون درد
  • تکنیک های درمان دستی و دستکاری ستون فقرات
  • ارائه برنامه ورزشی برای بهبود تحرک و کاهش درد
  • اصلاح بیومکانیکی و مشاوره ارگونومیک
  • سوزن خشک
  • تجویز بریس و کمربند طبی
  • درمان مک کنزی

جراحی برای فتق دیسک کمر

با وجود اینکه اغلب مبتلایان به فتق دیسک کمر با روشهای درمانی فیزیوتراپی می توانند شرایط بهتری داشته باشند و علائم فتق دیسک کمر با فیزیوتراپی در اغلب بیماران قابل کنترل است ، اما در برخی شرایط که علائم بیمار در حال پیشرفت است و مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد کرده ، بطوری که با روشهای غیرجراحی قابل کنترل نیست ، جراحی به عنوان آخرین گزینه انجام می گیرد.