درمان دستی یا منوال تراپی یکی از متدهای درمانی نوین در فیزیوتراپی است که توسط دستان فیزیوتراپیست ( درمانگر ) بر روس مفاصل و بافت های نرم بدن اعمال می شود.

مانورها و تکنیک های درمانی توسط فیزیوتراپیست با هدف کمک به درمان بیماری ها و آسیب های اسکلتی _ عضلانی انجام می گیرد.

هدف اصلی از این روش درمانی کمک به کاهش درد و بهبود عملکرد مفاصل بدن است.

تکنیک های درمان دستی در درمان بسیاری از مشکلات ستون فقرات مانند کمردرد، گردن درد و سایر دردهای سیستم اسکلتی موثر است.

فیزیوتراپیست در این روش با حرکت دادن و جااندازی مفاصل یا بافت های نرم و همچنین کشش عضلات و مفاصل و ماساژ عمقی بافت های نرم به روند درمان مشکلات بیماران کمک می کند.

درمان دستی راهکاری مفید در جهت کاهش استرس ، فشار عضلانی و همچنین تسکین درد ناشی از آسیب ها دارد و به افزایش سرعت فرایند بهبودی کمک می کند.

بازیابی توانایی های حرکتی مفاصل و کاهش خشکی و سفتی آن ها از دیگر مزایای درمان دستی است.

فیزیوتراپیست با دانش کافی در ارتباط با بیومکانیک بدن و چگونگی بروز اختلالات سیستم اسکلتی_ عضلانی از موثرترین راهکارها برای کمک به بهبود شرایط بیمار و کاهش مشکلات ایجاد شده برای وی استفاده می کند.

تکنیک های منوال تراپی تنها باید توسط فیزیوتراپیست انجام شود تا از بروز هرگونه عارضه ای جلوگیری شود.

حرکت دادن غیر فعال مفصل سبب کشش عضلات، رباط ها و کپسول مفصلی در آن ناحیه شده و در از بین بردن چسبندگی های غیرطبیعی ایجاد شده موثر است.

این روش درمانی با تاثیر بازدارندگی بر روی ریشه های عصبی سبب ایجاد اختلال در چرخه انتقال پیام درد شده و از این طریق به کاهش احساس درد کمک می کند.

تحریک تولید و ترشح هورمون های ضدرد طبیعی در بدن نیز از دیگر مزایای این روش درمانی است.

کشش بافت های نرم در نتیجه تکنیک های درمان دستی سبب کاهش گرفتگی های عضلانی و در نتیجه کاهش احساس درد و ناراحتی در بیمار می شود.

اگرچه این روش درمانی بر روی اغلب مفاصل و قسمت های بدن قابل انجام است اما بیشترین موارد کاربرد آن بر روی ستون فقرات و مشکلات این قسمت است.

موارد کاربرد

• سردرد های مزمن بخصوص سردردهای میگرنی
  • درد سیاتیک
  • التهاب تاندون ها
  • بیرون زدگی دیسک گردن
  • بیرون زدگی دیسک کمر
  • دردهای مزمن ستون فقرات ( کمردرد و گردن درد )
  • کاهش عوارض پس از اعمال جراحی بخصوص جراحی های ستون فقرات
  • گرفتگی های عضلانی
  • گیر افتادگی مفصل فاست
  • تنگی کانال نخاعی
  • مشکلات مفصل گیجگاهی- فکی
  • سندرم گیرافتادگی شانه
  • شانه یخ زده
  • فیبرومیالژیا

مزایای درمان دستی

• کاهش درد: درمان دستی در کاهش درد مرتبط با شرایط مختلف از جمله کمر درد، گردن درد، سردرد و درد مفاصل موثر است.
  • دامنه حرکت را بهبود می بخشد: درمان دستی ستون فقرات می تواند به بهبود دامنه حرکتی در ستون فقرات و سایر مفاصل کمک کند. این می تواند منجر به بهبود عملکرد و کاهش درد شود.
  • انعطاف پذیری را افزایش می دهد: منوال تراپی می تواند به افزایش انعطاف پذیری در عضلات و بافت های نرم اطراف ستون فقرات کمک کند. این می تواند وضعیت بدن را بهبود بخشد و تنش عضلانی را کاهش دهد.
  • اسپاسم عضلانی را کاهش می دهد: درمان دستی می تواند به کاهش اسپاسم عضلانی و بهبود عملکرد عضلات کمک کند.
  • بهبودی را سرعت می بخشد: درمان دستی می تواند با بهبود جریان خون در ناحیه آسیب دیده به بهبودی کمک کند.

انواع تکنیک های درمان دستی ستون فقرات

چندین نوع مختلف درمان دستی ستون فقرات وجود دارد، از جمله:

• حرکت مفصل: این شامل حرکات ملایم ستون فقرات برای افزایش دامنه حرکتی و کاهش درد است.
  • دستکاری مفصل: این کار شامل فشار قوی تری به ستون فقرات برای رفع محدودیت های مفصلی و کاهش درد است.
  • انتشار میوفاشیال: این شامل اعمال فشار بر عضلات و بافت های نرم برای کاهش تنش و درد است.
  • درمان نقطه ماشه ای: این شامل اعمال فشار به نقاط خاصی در عضلات برای رها شدن نقاط ماشه ای و کاهش درد است.

نوبت گیری از دکتر ایمان کمالی حکیم

برای دریافت نوبت از دکتر ایمان کمالی حکیم می توانید به صورت آنلاین و تلفنی ، نوبت خود را دریافت کنید.

فیزیوتراپی در منزل و فیزیوتراپی آنلاین نیز توسط درمانگران ما در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد ارائه می شود.

فیزیوتراپی در سعادت آباد – فیزیوتراپیست کمالی حکیم – دکتر کمالی حکیم – فیزیوتراپی در غرب تهران – فیزیوتراپی در سعادت آباد – فیزیوتراپی در میدان کاج