تنگی کانال نخاعی یا تنگی مجرای نخاعی یکی از بیماری های ستون فقرات است که اغلب به دلیل مشابه بودن علائم آن با سایر مشکلات ستون فقرات تشخیص آن به تاخیر می افتد.

این عارضه که یکی از دلایل و عوامل موثر در بروز کمردرد است به دلیل کاهش فضای داخلی کانال عبور ریشه های عصبی نخاعی ایجاد می شود که می تواند بحدی شدید باشد که سبب ایجاد یک وضعیت ناتوان کننده برای فرد شود.

ریشه های عصبی نخاع از درون کانال نخاعی به سرتاسر بدن گسترش پیدا می کنند و در صورتی که عاملی سبب وارد شدن فشار به این اعصاب شود می تواند منجر به اختلال در عملکرد حسی و حرکتی اندام ها نیز گردد.

بیرون زدگی دیسک کمر و فشاری که بر کانال نخاعی وارد می کند به عنوان مهم ترین و رایج ترین علت ایجاد بیماری تنگی کانال نخاعی شناخته می شود که در صورتی که دیر تشخیص داده شود می تواند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند.

تنگی کانال نخاعی

این بیماری در دو نوع مادرزادی و اکتسابی رخ می دهد در نوع مادرزادی قطر کانال نخاعی بطور مادرزادی کم است و در نوع اکتسابی عواملی مانند سبک زندگی غلط ، افزایش سن و مشکلات ستون فقرات مانند بیرون زدگی دیسک ها سبب بروز این مشکل می شوند.

فیزیوتراپی کمر به عنوان یک عامل موثر در درمان مشکلات و بیماری های ستون فقرات از جمله بیرون زدگی دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی شناخته می شود که در بسیاری از مبتلایان موثر واقع شده و علاوه بر جلوگیری از تشدید بیماری و مشکلات بیمار به روند بهبودی نیز کمک شایانی می کند.

علائم تنگی کانال نخاعی

• احساس درد در کمر و گردن ( بسته به محل بروز مشکل ) که بصورت درد شدید و سوزشی احساس می شود.
  • انتشار درد به سایر اندام ها بخصوص اندام های تحتانی
  • گزگز کردن اندام ها ( دست ها و پاها )
  • ضعف حرکتی
  • اختلال در عملکرد اندام ها
  • تشدید درد هنگام نشست و برخاست و یا راه رفتن
  • اسپاسم عضلات پشت ساق پا
  • ضعف و آتروفی عضلات ران و ساق پا
  • خشکی کمر که سبب کاهش انعطاف پذیری و دامنه حرکتی آن می شود.
  • احساس ضعف و سنگینی در اندام های تحتانی
  • اختلال در عملکرد مثانه و روده

دلایل تنگی کانال نخاعی

• بیرون زدگی دیسک کمر ( تنگی کانال نخاعی کمری )
  • بیرون زدگی دیسک گردن ( تنگی کانال نخاعی گردنی )
  • آرتروز ستون فقرات
  • آسیب مهره ها ( شکستگی یا لغزش مهره ها )
  • رشد استخوان و بافت های دیگر به داخل کانال نخاعی ( علت اصلی بروز این بیماری در افراد میانسال و سالمند )
  • رسوب کلسیم اضافی در داخل کانال نخاعی
  • نشستن و ایستادن به مدت طولانی
  • افزایش ضخامت رباط های اطراف نخاع
  • تومور های نخاعی
  • پوکی استخوان

تشخیص بیماری

همانطور که گفته شد تشخیص این بیماری به دلیل تشابه علائم با سایر مشکلات و بیماری های ستون فقرات به راحتی امکان پذیر نبوده و نیازمند بررسی دقیق توسط متخصص است.
پزشک متخصص برای تشخیص دقیق تنگی کانال نخاعی و افتراق آن از سایر مشکلات علاوه بر معاینه فیزیکی و بررسی شرح خال بیمار از تست ها و روش هایی همچون تصویربرداری ام آر آی ، رادیوگرافی ، تست نوار عصب و عضله و میلوگرافی بهره می برد و پس از مشخص شدن بیماری و شدت آن موثرترین روش درمان را پیشنهاد می دهد.

روش های درمان

خوشبختانه در صورتی که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود در اغلب موارد روش های غیرجراحی همچون استراحت ، ورزش و فیزیوتراپی موثر واقع شده و نیازی به انجام اقدامات تهاجمی همچون جراحی نیست.

بیمار باید از میزان فعالیت خود بخصوص فعالیت هایی که فشار زیادی به مهره ها وارد می کند بکاهد.

انجام ورزش های سبک مانند شنا و پیاده روی آرام در صورتی که پزشک برای بیمار منع نکند می تواند به تخفیف علائم کمک کند.

در مواردی ممکن است پزشک استفاده از کمربندهای طبی مخصوص این بیماری را توصیه کند ، استفاده از کمربندهای طبی با محدود کردن دامنه حرکات کمر به تسکین درد و جلوگیری از پیشرفت بیماری و آسیب کمک می کند.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی ، داروهای بی حس کننده موضعی و داروهای کورتونی که بصورت تزریق در فضای نخاعی انجام می گیرند برای درمان دارویی این بیماری تجویز می شوند.

فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی

فیزیوتراپی کمر و ستون فقرات به عنوان موثرترین راهکار درمان غیرجراحی مشکلات اسکلتی _ عضلانی شناخته می شود.

متدها و مدالیته های مختلف فیزیوتراپی همچون لیزر پرتوان ، درمان های دستی و تمرینات ورزشی کمک زیادی به بهبود شرایط مبتلایان به تنگی کانال نخاعی می کند و با بهبود وضعیت بیمار و جلوگیری از پیشرفت بیماری اغلب نیاز به انجام جراحی را از بین می برد.

تکنیک های درمان دستی یا همان منوال تراپی ستون فقرات به عنوان یکی از موثرترین متدها فیزیوتراپی ستون فقرات در درمان مشکلات این چنینی است. تنظیم ستون فقرات در راستای مناسب خود که توسط دستان فیزیوتراپیست بر روی ستون فقرات بیمار اعمال می گردد کمک زیادی به بهبود شرایط بیمار و تخفیف مشکلات وی می کند.

تمرینات ورزشی که فیزیوتراپیست برای بیمار تنظیم می کند تاثیرات فوق العاده ای همچون افزایش انعطاف پذیری ستون مهره و افزایش قدرت عضلات شکم و کمر داشته و مشکلات ناشی از تنگی کانال نخاعی را به حداقل می رساند.

متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد خدمات فیزیوتراپی در منزل را نیز برای آن دسته از عزیزانی که به دلیل درد و مشکلات حرکتی امکان مراجعه حضوری به کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد را ندارند ارائه می دهند.

برای دریافت نوبت از دکتر ایمان کمالی حکیم می توانید با شماره تلفن های کلینیک تماس حاصل کرده و یا از طریق وبسایت و بصورت آنلاین نوبت خود را دریافت کنید.

جراحی

در صورتی که راهکارهای غیرجراحی نتوانند کمک به بهبود شرایط بیمار بکنند و یا بیماری بحدی پیشرفت کرده باشد که سبب بروز عوارض جدی برای بیمار شده باشد انجام جراحی توسط جراح توصیه می شود.

فیزیوتراپی پس از جراحی نیز برای بازیابی قدرت و تحرک و همچنین کاهش عوارض جراحی ضروری است.

فیزیوتراپی در سعادت آباد – لیزر تراپی در سعادت آباد – کلینیک فیزیوتراپی در غرب تهران – درمان تنگی کانال نخاعی – فیزیوتراپی کمر – فیزیوتراپی ستون فقرات