روشهای درمان درد سیاتیک

درد سیاتیک می تواند مانند یک مشکل همه جانبه احساس شود که نادیده گرفتن آن را سخت می کند. سیاتیک علیرغم دردی که ایجاد می کند، نشانه یک مشکل عمیق تر در ستون فقرات شما است. از آنجایی که سیاتیک زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی عصب سیاتیک را فشار می‌دهد یا فشار می‌آورد، درمان سیاتیک اغلب بر روی علت ایجاد این مشکل تمرکز می‌کند. در بسیاری از موارد، یکی دیگر از بیماری ها و مشکلات ستون فقرات علت اصلی سیاتیک است.

گزینه‌های درمانی متنوع هستند و از درمان‌های سیاتیک در خانه گرفته تا تزریق‌های غیرتهاجمی یا مداخلات جراحی متغیر هستند و با توجه به علائم و عوارضی که ایجاد کرده اند و همچنین نظر درمانگر بکار برده می شوند.

روشهای درمان درد سیاتیک

به استثنای برخی موارد، پزشکان در ابتدا درمان های غیر جراحی را برای اکثر موارد سیاتیک دنبال می کنند. در صورت امکان، اجتناب از جراحی خطرات را به حداقل می رساند و زمان بهبودی را کوتاه می کند. درمان های خاصی که پزشکان توصیه می کنند به سطح درد و وضعیت شما بستگی دارد. در اینجا چند درمان احتمالی وجود دارد که ممکن است پزشک شما برای کمک به درد سیاتیک شما توصیه کند.

فیزیوتراپی

پزشکان اغلب فیزیوتراپی را به عنوان اقدام اولیه برای بیماران سیاتیک تجویز می کنند. اگر درد قابل توجهی وجود داشته باشد، قبل از تجویز فیزیوتراپی به آن می پردازند. فیزیوتراپی برای سیاتیک می تواند عضلات شما را تقویت کرده و التهاب را کاهش دهد. با انجام این کار، به تسکین درد کمک می کند و به بدن شما کمک می کند تا با گذشت زمان از سیاتیک بهبود یابد.

فیزیوتراپی سیاتیک شامل تمرینات قدرتی و هوازی و تمرینات کششی است. دکتر فیزیوتراپی برنامه های تمرینی و آماده سازی را با توجه به سطح آمادگی جسمانی و شرایط پزشکی هر بیمار تنظیم می کنند. روتین شما باید از تشدید درد سیاتیک خود در حین کار با عضلات خاص خودداری کند تا به شما در غلبه بر آن کمک کند.

برای سیاتیک، روال فیزیوتراپی به طور کلی بر موارد زیر تمرکز دارد:

• تقویت ستون فقرات و عضلات شکم، باسن، لگن و کمر.
  • افزایش قدرت هسته.
  • کشش عضلات سفت و غیر قابل انعطاف، مانند عضلات همسترینگ یا ماهیچه های پیریفورمیس در باسن.
  • تقویت گردش خون و تبادل مایعات و مواد مغذی از طریق تمرینات هوازی سبک
  • فیزیوتراپی ممکن است شامل پیاده روی، شنا، استخر درمانی، تمرین مقاومتی و ورزش با دامنه حرکت باشد.

در صورتی که به دلیل درد و مشکلات حرکتی و یا هر دلیل دیگری برای مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد دارای محدودیت هستید می توانید از خدمات فیزیوتراپی در منزل متخصصان ما بهره مند شوید.

گرما و سرما درمانی

درمان سرد و گرم متناوب از روشهای درمان درد سیاتیک هستند و می توانند سبب بهبودی و تسکین درد شود. سرما التهاب را کاهش می دهد و گرما باعث افزایش گردش خون می شود. کاهش التهاب درد را تسکین می دهد، در حالی که افزایش گردش خون باعث بهبودی می شود.

سرما درمانی
علاوه بر کاهش التهاب، سرما درمانی همچنین می تواند درد را با موارد زیر تسکین دهد:

• خنک کردن فیبرهای عضلانی برای کاهش دفعات اسپاسم عضلانی
  • انقباض عروق خونی و کاهش جریان خون برای ایجاد احساس بی حسی
  • کاهش هدایت عصبی روی پوست.

گرما درمانی
گرما درمانی بر درد سیاتیک اثر معکوس دارد. فواید گرما درمانی بیشتر برای بهبودی اعمال می شود تا تسکین درد. پس باید بعد از اینکه سرما درمانی دردتان را تسکین داد، از گرما درمانی استفاده کنید. گرما درمانی با موارد زیر باعث بهبودی می شود:

• کاهش تنش و اسپاسم عضلانی
  • گسترش تحرک مفاصل
  • بهبود عملکرد بافت عصبی
  • افزایش متابولیسم بافت

فعال ماندن

فعال ماندن از نظر بدنی از روشهای درمان درد سیاتیک است و می تواند التهاب را کاهش دهد و گردش خون سالم را تقویت کند. میزان فعالیت بدنی و تمرینی که می توانید انجام دهید به وضعیت و میزان درد شما بستگی دارد. با این حال، باید تلاش کنید تا آنجایی که بدن و درد سیاتیک شما اجازه می دهد، فعال بمانید. حتی اگر روتین شما شامل حرکات کششی سبک یا تمرینات ساده یوگا باشد، بدن شما همچنان می تواند از آن سود ببرد.

دکتر فیزیوتراپی به افراد مبتلا به سیاتیک توصیه می کنند تمریناتی را انجام دهند که بر موارد زیر تمرکز دارد:

• قدرت هسته
  • وضعیت بدنی صحیح
  • انعطاف پذیری همسترینگ و ستون فقرات کمری
  • تکنیک های صحیح بلند کردن

در حالی که مقداری مقاومت و ناراحتی خفیف طبیعی است، اگر درد سیاتیک شما بدتر شد، ورزش یا کشش را متوقف کنید.

سایر روشهای درمان درد سیاتیک

داروها

برای درمان درد سیاتیک، پزشک ممکن است داروهای تسکین دهنده درد را به عنوان درمان درجه اول تجویز کند. پس از کاهش درد، آنها می توانند گزینه های ترمیمی را با شما بررسی کنند. آنها همچنین ممکن است برای دردهای طولانی مدت پس از جلسات فیزیوتراپی یا سایر درمان های عصب سیاتیک، داروهای مسکن تجویز کنند. داروهای مسکن راه حل های کوتاه مدت برای درد فوری هستند. به این ترتیب، آنها به عنوان یک راه حل مداوم برای مدیریت درد قابل اجرا نیستند.

تزریق استروئید اپیدورال (ESIs) شامل تزریق داروهای بی حس کننده موضعی و کورتیکواستروئیدها به فضای اپیدورال ستون فقرات است. فضای اپیدورال لایه محافظ نخاع شما را از مهره جدا می کند. در فضای اپیدورال عروق خونی، بافت همبند، چربی و ریشه های عصبی نخاعی قرار دارند. هدف از ESI ها تسکین ریشه های عصبی نخاعی ملتهب و تحریک شده است.

کورتیکواستروئیدها تولید متوالی آنزیم های التهابی را که به عنوان آبشار التهابی شناخته می شود، مختل می کنند. به بیان ساده، آنها التهاب عصب سیاتیک تحریک شده را محدود می کنند.

جراحی نیز از روشهای درمان درد سیاتیک است.

در صورتی که روشهای ذکر شده در بالا نتوانند کمکی به بهبود شرایط بیماران بکنند ، جراحی به عنوان آخرین گزینه درمان سیاتیک انجام می گیرد.

روشهای مختلفی برای جراحی وجود دارد که با توجه به نیاز هر بیمار در نظر گرفته می شود.

فیزیوتراپی پس از جراحی سیاتیک برای بازگشت هرچه سریع تر به شرایط مطلوب حرکتی و تسکین درد و ناراحتی پس از جراحی ضروری است.

متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد خدمات فیزیوتراپی سیاتیک را ارائه می دهند ، فیزیوتراپی در منزل نیز توسط متخصصان ما ارائه می شود.