فیزیوتراپی سیاتیک یکی از روش های موثر و اصلی درمان آسیب های عصب سیاتیک است.

عصب سیاتیک یکی از بزرگترین عصب ها در بدن است که وظیفه عصب دهی به عضلات پشت ران ، زانو ، ساق پا و پا را دارد.

در صورتی که هر عاملی سبب وارد شدن فشار یا آسیب به عصب سیاتیک شود علائم سیاتیک ظاهر می شود.

بیرون زدگی دیسک کمر یکی از مهم ترین عواملی است که با وارد کردن فشار به عصب سیاتیک سبب بروز درد و سایر علائمی که نشان دهنده بروز مشکلی در عصب سیاتیک است ، می شود که با فیزیوتراپی سیاتیک می توان به درمان این عارضه کمک کرد.

علائم بیماری بسته به اینکه که قسمت از عصب تحت فشار یا آسیب قرار گرفته متفاوت خواهد بود.

درد ناشی از آسیب و فشردگی عصب سیاتیک اغلب در قسمت های انتهایی کمر ، باسن ، پشت ران و ساق پا احساس می شود.

تشخیص صحیح عامل بوجود آورنده علائم سیاتیک نقش مهمی در انتخاب مناسب ترین روش درمان درد سیاتیک دارد که در بسیاری از مبتلایان با درمان های غیر جراحی از جمله فیزیوتراپی سیاتیک درمان می شوند و انجام جراحی تنها در مواردی که راهکارهای غیرجراحی از جمله فیزیوتراپی نتوانند کمکی به بهبود شرایط بیمار بکنند انجام می گیرد.

علائم آسیب عصب سیاتیک

• احساس درد در قسمت های انتهایی ستون فقرات که به پشت باسن ، ران، زانو و ساق پا نیز منتشر می شود.
  • تسکین درد با استراحت و تشدید آن با فعالیت
  • سوزش و بی حسی در ناحیه تحتانی کمر
  • بی حسی و گزگز کردن پاها
  • احساس ضعف و بی حسی در پاها

دلایل و عواملی که در بروز این آسیب موثرند بدین قرارند :

• بیرون زدگی دیسک کمر یکی از مهم ترین عوالی است که سبب وارد شدن فشار به عصب سیاتیک و بروز درد می شود، در این موارد فیزیوتراپی سیاتیک بسیار کمک کننده است.
  • تخریب و فرسایش دیسک کمر
  • آسیب های دیسک بین مهره ای مانند شکستگی مهره ها
  • تنگی کانال نخاعی ( عارضه ای که با کاهش فضای عبوری ریشه های نخاعی همراه است )
  • لغزش مهره ها
  • پوسچر نامناسب بدن حین انجام فعالیت ها
  • اضافه وزن شدید که سبب وارد شدن فشار به عصب سیاتیک می شود.
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان ( التهاب مزمن در ستون فقرات و اطراف آن )
  • اختلالات مفصل ساکروایلیاک
  • کشیدگی عضلات ستون فقرات
  • تومور های نخاعی
  • عفونت ستون مهره ها

فیزیوتراپی سیاتیک

همانطور که گفته شد این بیماری در بسیاری از مبتلایان با راهکارهای غیرجراحی از جمله فیزیوتراپی قابل درمان است.

فیزیوتراپیست پس از معاینه بیمار و بررسی دقیق شرایط وی از موثرترین متدها و مدالیته های فیزیوتراپی برای کمک به بهبود شرایط بیمار ، کاهش مشکلات وی و همچنین جلوگیری از پیشرفت بیماری بهره می برد.

تکنیک های درمان دستی ، تمرینات ورزشی و لیزر پرتوان از موثرترین راهکارهای فیزیوتراپی سیاتیک هستند که توسط متخصص فیزیوتراپیست مورد استفاده قرار می گیرند.

تکنیک های درمان دستی با تنظیم ستون مهره ها در وضعیت مناسب نقش موثری در کاهش فشاری که به عصب سیاتیک وارد می شوند دارد.

تمرینات کششی و تقویتی نیز با هدف بهبود و حفظ دامنه حرکتی ، کاهش مشکلات حرکتی ایجاد شده برای بیمار و تسکین درد وی تجویز می شوند.

تمرینات تقویتی سبب تقویت ستون مهره ها و تمرینات کششی سبب افزایش انعطاف پذیری و شل شدن عضلات درگیر می شوند.

ماساژ ستون فقرات توسط فیزیوتراپیست نیز سبب افزایش جریان خون در این محل و تحریک ترشح هورمون های ضددرد می شود.

سایر راهکارهای درمان سیاتیک

پیاده روی و شنا نیز در کنار تمرینات فیزیوتراپی سیتکی به بهبود شرایط این مبتلایان کمک می کنند.

استفاده از کمپرس گرم و سرد نیز در کاهش درد بیمار موثر است.

ممکن است فیزیوتراپیست استفاده از بریس و کمربند طبی را توصیه کند که می تواند تاثیر حمایتی از مهره ها داشته و از فشاری که به عصب سیاتیک وارد می شود بکاهد.

دارودرمانی نیز برای کمک به تسکین درد و کاهش مشکلات بیمار موثر است.

فیزیوتراپی سیاتیک – فیزیوتراپی ستون فقرات – فیزیوتراپی کمر – درمان دستی ستون فقرات – فیزیوتراپی در سعادت آباد – فیزیوتراپی در غرب تهران