علائم سیاتیک ممکن است از خفیف و بدون عارضه خاص تا شدید و ناتوان کننده باشد و بستگی به ریشه خاص عصب نخاعی دارد که در منشا عصب سیاتیک تحریک شده و یا فشرده می شود.

در این عارضه ممکن است یک یا چند ریشه عصبی با هم آسیب ببینند.

علائم از قسمت تحتانی کمر به باسن ، ران و ساق پا منتشر می شود. علائم شایع شامل درد ، بی حسی ، سوزن سوزن شدن و یا ضعف اندام ها است. در حالی که برخی علائم مختص ریشه های عصبی هستند ، علائم دیگر شایع هستند و در همه انواع سیاتیک رخ می دهند.

علائم سیاتیک معمولاً زمانی رخ می دهد که ریشه های عصبی L4 ، L5 و S1 تحت تأثیر قرار گیرد. علائم سیاتیک ناشی از هر یک از این ریشه های عصبی در زیر مورد بحث قرار می گیرد.

درد سیاتیک بیشتر زمانی اتفاق می افتد که ریشه های عصبی به دلیل بیماری التهابی مانند فتق دیسک یا اسپاسم عضلات لگن تحریک شوند. اگر عصبی فشرده شود ، علائم معمولاً شدید است و منجر به ضعف شدید و از دست دادن عملکرد پا می شود

انواع سیاتیک

بسته به مدت زمان علائم و اگر یک یا هر دو پا تحت تاثیر قرار گرفته باشند ، سیاتیک می تواند انواع مختلفی داشته باشد:

• سیاتیک حاد. درد سیاتیک حاد یک درد شدید و ناگهانی است که به مدت ۴ تا ۸ هفته از عصب سیاتیک شروع می شود. درد ممکن است خودبخود بهبود پیدا کند و معمولاً نیازی به درمان پزشکی ندارد.
  • سیاتیک مزمن. مزمن درد مداوم عصب سیاتیک است که بیش از ۸ هفته طول می کشد و معمولاً با خودکنترلی فروکش نمی کند. بسته به علت ، سیاتیک مزمن ممکن است نیاز به درمان غیر جراحی یا جراحی داشته باشد.
  • سیاتیک متناوب. سیاتیک متناوب درد عصبی سیاتیک است که به طور متناوب هر دو پا را درگیر می کند. این نوع سیاتیک نادر است و ممکن است ناشی از مشکلات دژنراتیو در مفصل ساکروایلیاک باشد.
  • سیاتیک دو طرفه. سیاتیک دو طرفه در هر دو پا با هم اتفاق می افتد. این نوع سیاتیک نادر است و ممکن است به دلیل تغییرات دژنراتیو در مهره ها رخ دهد.

علائم سیاتیک

• معمولاً سیاتیک در یک زمان فقط یک پا را درگیر می کند و علائم از قسمت پایین کمر یا باسن به ران و پایین ساقه می رسد. سیاتیک ممکن است باعث ایجاد درد در جلو ، پشت و یا کناره های ران و ساق پا شود.
  • درد سیاتیک ممکن است ثابت یا متناوب باشد. این درد معمولاً به صورت احساس سوزش یا درد شدید توصیف می شود. درد معمولاً در ناحیه ساق پا در مقایسه با کمر شدیدتر است. درد ساق پا معمولاً در ناحیه ساق پا زیر زانو در مقایسه با سایر قسمت های پا بیشتر رخ می دهد.
  • تغییر حس ، بی حسی اندام ها و سوزن سوزن شدن در پشت ساق پا
  • ضعف در کمر و پا
  • احساس سنگینی در پای دردناک بطوری که ممکن است بلند کردن پا از روی زمین را دشوار باشد.
  • تغییر وضعیت ممکن است درد را تشدید یا تسکین دهد.
  • درد سیاتیک ممکن است هنگام نشستن ، تلاش برای ایستادن ، ایستادن طولانی مدت ، خم شدن ستون فقرات به جلو ، چرخاندن ستون فقرات و/یا هنگام سرفه ، بدتر شود.
  • درد ممکن است در حالت خوابیده افزایش یابد یا ثابت بماند و باعث اختلال در خواب شود.
  • درد ممکن است هنگام راه رفتن ، استفاده از کمپرس گرم در ناحیه لگن عقب یا انجام تمرینات لگنی تحت نظر فیزیوتراپیست تسکین یابد.