فیزیوتراپی پس از جراحی کمر برای بازیابی دامنه حرکتی ، قدرت و تعادل و در نهایت تسریع بهبودی از اهمیت زیادی برخوردار است.

تمرینات تقویتی برای به حداکثر رساندن مزایای عمل ستون فقرات ضروری است. جراحی فقط اولین قدم در بهبودی شماست. پزشک و تیم توانبخشی شما یک برنامه سفارشی با هدف بهینه سازی تحرک و کیفیت زندگی شما را تجویز خواهند کرد. برای بهبودی ضروری است که شما یک شرکت فعال در برنامه توانبخشی خود باشید.

جراحی کمر و ستون فقرات یک جراحی بزرگ است که برای به دست آوردن بیشترین سود از جراحی نیاز به توانبخشی فشرده پس از جراحی دارد. فیزیوتراپیست ها به بیماران پس از جراحی کمر کمک می کنند تا هم ترازی، تعادل، راه رفتن، تحرک، انعطاف پذیری و قدرت را پس از جراحی به صورت ایمن و تدریجی بهبود بخشند.

جراحی کمر

جراحی کمر اغلب آخرین مرحله برای موارد شدید کمردرد پس از اتمام گزینه‌های دیگر مانند فیزیوتراپی و تزریق است. انواع مختلفی از جراحی کمر وجود دارد، از جمله فیوژن کمر، لامینکتومی کمری و دیسککتومی کمر.

فیوژن کمری مهره های ستون فقرات را با قرار دادن پیوند استخوانی بین مهره ها تثبیت می کند و احتمال لغزش دیسک را کمتر می کند. لامینکتومی استخوان مهره‌ها را برمی‌دارد تا به اعصاب فضای بیشتری داده شود و فشار روی اعصابی که باعث درد، بی‌حسی یا ضعف می‌شوند، کاهش یابد. دیسککتومی قطعه ای از دیسک یا کل دیسک را که به اعصاب فشار وارد می کند برای کاهش درد ساق پا به دلیل برآمدگی یا بیرون زدگی دیسک برداشته می شود.

پس از جراحی، توصیه می شود که بیمار در ۶ هفته اول پس از جراحی به آرامی راه برود و از چرخاندن، خم شدن یا بلند کردن اجسام بیشتر از ۵ کیلوگرم خودداری کند. پس از ۶ هفته اولیه، بیماران جراحی کمر برای ادامه توانبخشی به کلینیک فیزیوتراپی فرستاده می شوند.

در حالی که در بیمارستان هستید، روش های مناسب برای انجام فعالیت های روزمره زندگی به شما آموزش داده می شود. سرعت بازگشت به فعالیت در بین بیماران متفاوت است. با پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی می توانید با خیال راحت از سر بگیرید، مشورت کنید:

  • حمام کردن
  • رانندگی (متوسط ​​زمان تقریباً شش هفته پس از جراحی است)
  • فعالیت های کاری
  • فعالیت های جنسی
  • ورزش (در حالی که تشویق می‌شوید از نظر بدنی فعال بمانید، هم برای سلامت عمومی و هم برای حفظ کیفیت استخوان ، باید فعالیت‌های خاصی را با پزشک خود در میان بگذارید)

فیزیوتراپی پس از جراحی کمر

فیزیوتراپی بعد از جراحی کمر برای بازیابی قدرت، بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکتی، بهبودی مناسب و آموزش مجدد عضلات پشت برای ایجاد ثبات در ستون فقرات ضروری است. فیزیوتراپیست با جراح ستون فقرات همکاری می کند تا بهترین مراقبت ممکن را برای بیماران جراحی کمر تضمین کند. درمانگر یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای بیمار، نوع جراحی و شرایط عمومی بیمار در نظر می گیرد.

درمان فیزیوتراپی شامل روش های مدیریت درد، درمان دستی و یک برنامه تمرینی درمانی تدریجی است. ورزش بعد از جراحی ستون فقرات برای رفع خستگی، کمک به بیماران برای بازگشت ایمن به فعالیت های روزانه، جلوگیری از آسیب مجدد و کمک به بهبودی بدن ضروری است. برنامه تمرینی شامل تمرینات تحمل وزن برای تقویت ملایم عضلات و ساختار کمر، تمرینات با توپ بدن برای شل کردن عضلات سفت و نرم‌تر کردن باسن، تمرینات هوازی برای بهبود شرایط و جریان خون به ستون فقرات و تمرینات مقاومتی برای تقویت عضلات پشت و مرکزی است. .

مزایای فیزیوتراپی پس از جراحی کمر عبارتند از:

حرکت عضلات پشت و ستون فقرات را فعال می کند: پس از جراحی، عضلات کوچکتر در ناحیه جراحی ممکن است مهار شوند. این عضلات نقش کلیدی در حفظ ثبات ستون فقرات دارند. فیزیوتراپیست می تواند به بیماران کمک کند تا به آرامی و به تدریج ورزش کنند تا عضلات به درستی کار کنند و استرس در محل جراحی کاهش یابد.

کشش ملایم انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد: دامنه حرکت ممکن است از بین برود و بدن در طول دوره‌ی عدم تحرک سفت شود. کشش آرام عضلات مرکزی، تنه و پشت می تواند حرکت را آسان تر کند، سفتی را کاهش دهد و تحرک کمر را بهبود بخشد.

فعالیت جریان خون را تشویق می کند که می تواند به بهبودی بدن کمک کند: حرکت و فعالیت باعث افزایش گردش خون می شود که اکسیژن و مواد مغذی را به محل جراحی می رساند. کمبود اکسیژن می تواند بهبود بافت ها و رشد استخوان های سالم را که در طول دوره نقاهت مورد نیاز است به تاخیر بیاندازد.

فیزیوتراپ حرکات بدن بیمار را هنگام راه رفتن، ایستادن و جابجایی برای ارزیابی الگوهای حرکتی نامناسب، رسیدگی به آنها و بهبود راه رفتن، تعادل و تحرک کلی بیمار هنگام بهبودی ارزیابی می کند.

فیزیوتراپی اغلب پس از جراحی ستون فقرات برای کمک به تقویت عضلات پشت یا گردن، بهبود دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری و کمک به بهبود بافت‌های ناحیه‌ای که جراحی شما انجام شده، ضروری است. فیزیوتراپی همچنین می‌تواند به ساختن و تقویت هسته شما (عضلاتی که ستون فقرات را احاطه کرده‌اند) کمک کند تا استرس از ستون فقرات شما خارج شود و از محل جراحی شما محافظت کند. 

در ابتدا مهم است که انتظارات واقع بینانه از تعداد جلسات فیزیوتراپی مورد نیاز خود داشته باشید. تعیین تعداد جلسات فیزیوتراپی که قرار است مورد نیاز باشد بر اساس عوامل زیادی مانند شدت مشکل درمان شده با جراحی، بزرگی عمل، سن بیمار و سطح کلی آمادگی جسمانی و انگیزه بیمار است.

فیزیوتراپیست های باتجربه ما در مرکز فیزیوتراپی سعادت آباد در حین انجام هر تمرین ورزشی پس از جراحی کمر و ستون فقرات در کنار شما خواهند بود و به آرامی فرم و دامنه حرکتی شما را اصلاح می کنند تا تمرینات شما موثر باقی بماند و مضر نباشد. یک موقعیت اشتباه در طول یک تمرین خاص می تواند فشار بیشتری بر عضلات پشت شما وارد کند و بر خلاف آنچه که برای رسیدن به آن هستید عمل کند.

برای دریافت خدمات فیزیوتراپی پس از جراحی کمر می توانید به کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد مراجعه کنید یا از خدمات فیزیوتراپی در منزل که توسط متخصصان ما ارائه می شود بهره مند شوید.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی کمر – فیزیوتراپی ستون فقرات – فیزیوتراپی در سعادت آباد – فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات – فیزیوترپی دیسک کمر – فیزیوتراپی در منزل برای کمردرد

keyboard_arrow_up