روش مکنزی برای دیسک کمر به عنوان یکی از روشهای موثر در درمان بیرون زدگی دیسک کمر است که توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد با مدیریت دکتر ایمان کمالی حکیم ارائه می شود.

بیرون زدگی دیسک کمر یا جابجایی غیر طبیعی دیسک بین مهره ای در ناحیه کمری ستون فقرات اشاره دارد. دیسک های بین مهره ای به عنوان بالشتک بین مهره ها عمل می کنند و انعطاف پذیری، جذب ضربه و ثبات ستون فقرات را فراهم می کنند.

بیرون زدگی دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که لایه بیرونی سخت ضعیف یا پاره می‌شود و به قسمت داخلی ژل مانند اجازه می‌ دهد به سمت مرزهای طبیعی خود فشار بیاورد یا از آن خارج شود.

بیرون زدگی دیسک می تواند ناشی از ترکیبی از عوامل، از جمله فرسودگی مرتبط با افزایش سن، ساییدگی و پارگی، استرس مکرر، ضربه، تکنیک های بلند کردن نامناسب و وضعیت بدنی نامناسب باشد. با گذشت زمان، دیسک ها می توانند ضعیف شوند و منجر به برآمدگی یا فتق شوند.


بیشتر بخوانید : آسیبهای دیسک کمر


علائم بیرون زدگی دیسک کمر بسته به شدت و محل بیرون زدگی می تواند متفاوت باشد. علائم شایع ممکن است شامل درد موضعی یا تشعشعی در ناحیه کمر، باسن و پاها (سیاتیک)، بی حسی یا گزگز در پاها، ضعف عضلانی و تغییر در رفلکس ها باشد. علائم خاص تجربه شده به ریشه های عصبی آسیب دیده و میزان فشار یا تحریک بستگی دارد.

رویکرد درمانی برای بیرون زدگی دیسک کمر با هدف تسکین علائم، ارتقاء بهبود و بهبود توانایی های عملکردی است. گزینه های درمانی غیرجراحی معمولاً اولین خط درمان هستند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استراحت و اصلاح فعالیت: اجتناب از فعالیت هایی که علائم را تشدید می کنند و اتخاذ مکانیک مناسب بدن.
  • داروها: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، شل کننده های عضلانی و داروهای ضد درد ممکن است برای مدیریت درد و التهاب تجویز شوند.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی با روشهای مختلف از جمله روش مکنزی برای دیسک کمر مفید است. تمرینات و کشش های هدفمند برای تقویت عضلات مرکزی، بهبود انعطاف پذیری و کاهش فشار روی دیسک آسیب دیده.
  • گرما یا سرما درمانی: استفاده از بسته های گرما یا سرما می تواند به کاهش درد و کاهش التهاب کمک کند.
  • تزریق استروئید اپیدورال: در برخی موارد، تزریق کورتیکواستروئید ممکن است برای کاهش التهاب و تسکین درد در ناحیه آسیب دیده انجام شود.

روش مکنزی برای دیسک کمر

روش مکنزی که به‌عنوان تشخیص و درمان مکانیکی (MDT) نیز شناخته می‌شود، یک رویکرد پرکاربرد برای ارزیابی و درمان بیماری‌های اسکلتی عضلانی، از جمله مشکلات دیسک کمر است. این توسط رابین مکنزی، فیزیوتراپیست اهل نیوزلند ساخته شده است.

روش مکنزی بر ارزیابی و درمان ستون فقرات بر اساس رفتار مکانیکی و پاسخ آن به حرکات و موقعیت‌های خاص تمرکز دارد. هدف اصلی شناسایی و رسیدگی به عدم تعادل و اختلالات مکانیکی است که ممکن است به علائم، از جمله درد ناشی از دیسک کمر کمک کند.

در اینجا اصول و اجزای کلیدی روش مکنزی برای دیسک کمر آمده است:

ارزیابی: ارزیابی اولیه شامل بررسی دقیق علائم، سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی بیمار است. درمانگر از تست‌های حرکتی خاص، مانند حرکات مکرر و وضعیت‌های ثابت، برای تعیین پاسخ مکانیکی بیمار و طبقه‌ بندی وضعیت بیمار استفاده می کند.

تمرکز و ترجیح جهت گیری: تمرکز به پدیده ای اطلاق می شود که علائم در اندام ها (مانند درد پا، بی حسی) به ستون فقرات نزدیک تر می شوند یا حتی به طور کلی برطرف می شوند. ترجیح جهت دار به حرکات یا موقعیت های خاصی اشاره دارد که علائم را کاهش یا متمرکز می کند. شناسایی تمرکز و اولویت جهت انتخاب تمرینات و مداخلات مناسب را راهنمایی می کند.

روش درمانی مکنزی

روش مکنزی برای دیسک کمر

تمرینات: روش مک کنزی از تمرینات خاصی برای رفع علائم مرتبط با دیسک استفاده می کند. این تمرین‌ها معمولاً به روشی خوددرمانی انجام می‌شوند و به بیماران این امکان را می‌دهند تا نقش فعالی در بهبودی خود داشته باشند. تمرینات برای متمرکز کردن علائم و ارتقای خود اصلاح عدم تعادل مکانیکی طراحی شده اند.

آموزش و خود مدیریتی: آموزش به بیمار جنبه مهمی از روش مکنزی برای دیسک کمر است. در این روش به بیماران در مورد مشکل مکانیکی خاص خود، اهمیت وضعیت و حرکت صحیح و نحوه انجام تمرینات و تکنیک های خود درمانی به طور مستقل آموزش داده می شود. این به بیماران این امکان را می دهد که علائم خود را کنترل کنند و در دراز مدت وضعیت خود را مدیریت کنند.

پیشرفت تدریجی: درمان به روش مکنزی معمولاً شامل پیشرفت درجه بندی شده تمرینات بر اساس پاسخ بیمار است. با متمرکز شدن و بهبود علائم، تمرینات و فعالیت های عملکردی پیشرفته تری برای بازگرداندن عملکرد کامل و جلوگیری از عود معرفی می شوند.

توجه به این نکته مهم است که روش مکنزی یک رویکرد قطعا مفید برای همه نیست و تمرین‌ها و تکنیک‌های خاص ممکن است بر اساس نیازها و پاسخ‌های فردی متفاوت باشند. توصیه می شود برای ارزیابی کامل و برنامه درمانی شخصی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی واجد شرایط، مانند یک فیزیوتراپیست آموزش دیده با روش مک کنزی، مشورت کنید.

علاوه بر این، همه مشکلات دیسک کمر ممکن است برای روش مکنزی مناسب نباشد. در برخی موارد، بسته به شدت و ماهیت بیماری، سایر رویکردها یا مداخلات درمانی ممکن است مناسب‌تر باشند. دکتر فیزیوتراپی می تواند شما را در تعیین مناسب ترین رویکرد درمانی برای وضعیت خاص خود راهنمایی کند.

 

 

بیشتر بخوانید :

روشهای درمان غیرجراحی دیسک کمر

بهترین درمان فتق دیسک کمر

روشهای فیزیوتراپی کمردرد

روشهای فیزیوتراپی در درمان سیاتیک

keyboard_arrow_up