کیفوز یا قوز پشت عارضه ای شایع است که با قوس بیش از حد و غیر طبیعی ستون فقرات مشخص می شود و معمولا با فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی قابل بهبود است.

این عارضه سبب می شود بخش بالایی کمر نسبت به اندازه ی طبیعی خمیده تر به نظر برسد.

قوس ستون فقرات تا حد کمی طبیعی است اما در صورتی که این قوس افزایش پیدا کند و سبب بروز ظاهر غیرطبیعی در ستون فقرات شود بیماری است و باید تحت بررسی و درمان قرار بگیرد.

کیفوز ممکن است بطور مادرزادی وجود داشته باشد و یا ممکن است بطور اکتسابی در دوران نوچوانی و جوانی به علت سبک نشستن نادرست و قوز کردن و یا در دوران سالمندی به دلیل پوکی استخوان رخ دهد.

قرار گیری بدن در وضعیت نادرست در دوران کودکی، مانند تکیه دادن به صندلی نامناسب و حمل کوله پشتی های سنگین سبب کشیدگی رباط ها و عضلاتی می شود که مهره های ستون فقرات را محافظت می کنند. این عامل موجب می شود مهره های ستون فقرات از محل طبیعی خود خارج شوند و بتدریج سبب ایجاد قوز پشت شوند.

این عارضه معمولا سبب ایجاد یک ظاهر غیرطبیعی در ستون فقرات فرد می شود و زا این جهت برای فرد ناراحت کننده است ، در موارد شدید نیز ممکن است موجب بروز مشکلات جدی تری همچون مشکلات تنفسی شود.

خشکی و درد کمر، حساس شدن ستون فقرات به لمس و خستگی مزمن از عوارض این بیماری هستند که برخی مبتلایان گزارش می دهند.

علائم کیفوز

  • قوس غیرطبیعی در ستون فقرات
  • احساس درد در کمر و ستون فقرات سینه ای
  • مشکلات تنفسی در موارد شدید

دلایل و عوامل خطر

  • نحوه نادرست نشستن و ایستادن
  • پوکی استخوان
  • ناهنجاری های مادرزادی ستون فقرات
  • آسیب دیسک ها
  • بیماری های نادر مانند سندرم مارفان
  • تومورهای ستون مهره ها

روش های درمان

در بسیاری از موارد کیفوز خفیف بوده و مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی کند.

در مواردی که کیفوز سبب ایجاد ظاهر نامناسب در ستون فقرات شده باشد اقدامات درمانی ضروری خواهد بود.

در صورتی که قوس غیر طبیعی ستون فقرات سبب بروز درد و ناراحتی برای بیمار شده ممکن است پزشک استفاده از داروهای مسکن همچون ایبوپروفن و استامینوفن را توصیه کند.

تجویز بریس های مخصوص ستون فقرات در صورتی که این عارضه در دوران کودکی و نوجوانی تشخیص داده شود به قرار گیری ستون مهره ها در وضعیت طبیعی و جلوگیری از پیشرفت انحراف ستون فقرات کمک زیادی می کند.

فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی بهترین روش درمان غیرجراحی کیفوز است که در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد با استفاده از بروزترین متدهای درمانی به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می شود.

کیفوز

فیزیوتراپیست با ارائه تمرینات کششی و تقویتی به بهبود این ناهنجاری کمک می کند.

تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی به تنظیم ستون مهره ها در وضعیت طبیعی خود کمک زیادی می کند.

فیزیوتراپیست علاوه بر تمرینات ورزشی از دیگر متدها و مدالیته های فیزیوتراپی همچون الکتروتراپی ، گرما درمانی ، درمان های دستی ، لیزر تراپی و کشش ستون فقرات نیز برای درمان کیفوز بهره می برد.

درمان دستی بافت نرم در ستون فقرات توسط فیزیوتراپیست به بهبود انعطاف پذیری ستون فقرات کمک زیادی می کند.

در صورتی که قوس ستون فقرات بحدی زیاد باشد که با روش های غیرجراحی قابل اصلاح نباشد جراحی ضروری خواهد بود.

 

کلمات مرتبط :

لیزر پرتوان – لیزر درمانی ستون فقرات – درمان کیفوز – درمان دستی ستون فقرات – فیزیوتراپی در سعادت آباد – دکتر فیزیوتراپی – دکتر ایمان کمالی حکیم – منوال تراپی ستون فقرات

keyboard_arrow_up