انواع کمردرد بسته به عامل زمینه ای در شدت های مختلف افراد را گرفتار می کنند و فیزیوتراپی در بسیاری از موارد به درمان کمردرد و عامل زمینه ای آن کمک می کند.

کمر درد شایعترین عارضه شغلی است و بحدی شایع است که بر اساس آمارها در حدود سه چهارم افراد در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می کنند.

کمردرد یکی از دلایل اصلی مراجعه افراد به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی است.

کمر انسان ساختمان پیچیده ای از عضلات ، تاندون ‌ها ، دیسک ها و استخوان ها است و بروز آسیب در هریک از این اجزا می تواند منجر به بروز انواع کمردرد شود.

افزایش سن ، اضافه وزن ، سیگار کشیدن ، فعالیت های سنگین و پرخطر و سبک زندگی نادرست از جمله عواملی هستند که ریسک بروز کمردرد را افزایش می دهند.

انواع کمردرد

کمردرد حاد

کمردرد حاد معمولاً با شروع ناگهانی درد مشخص می شود که برای مدت زمان نسبتاً کوتاهی طول می کشد و معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. این نوع درد اغلب به دلیل آسیب یا ضربه خاص به کمر، مانند کشیدگی عضلانی، رگ به رگ شدن رباط یا فتق دیسک ایجاد می شود. کمردرد حاد همچنین می‌تواند با وضعیت نامناسب، بلند کردن نادرست اجسام سنگین، حرکات ناگهانی یا فشار بیش از حد ایجاد شود. درد به طور کلی در ناحیه خاصی از پشت موضعی است و می تواند از یک درد مبهم تا درد تیز و کوبنده متغیر باشد.

علائم کمردرد حاد بسته به علت زمینه‌ای و شدت بیماری می‌تواند متفاوت باشد. علائم شایع کمردرد حاد عبارتند از:

• درد شدید یا کوبنده که با حرکت بدتر می شود
  • سفتی عضلانی
  • محدوده حرکتی محدود
  • تورم یا التهاب در ناحیه آسیب دیده
  • دردی که ممکن است به باسن یا پاها سرایت کند

کمردرد مزمن

کمردرد مزمن به درد مداومی گفته می‌شود که سه ماه یا بیشتر طول بکشد. بر خلاف کمردرد حاد، کمردرد مزمن ممکن است علت قابل شناسایی نداشته باشد و تشخیص و درمان آن دشوارتر باشد. کمردرد مزمن می تواند ناشی از بیماری های زمینه ای مانند آرتریت، پوکی استخوان، بیماری دژنراتیو دیسک یا تنگی نخاع باشد. همچنین می تواند توسط عواملی مانند چاقی، سبک زندگی کم تحرک، وضعیت نامناسب و استرس عاطفی تشدید شود. کمردرد مزمن معمولاً گسترده‌تر است و ممکن است به سایر نواحی بدن مانند پاها یا باسن سرایت کند.

کمردرد مزمن ممکن است با علائم زیر ظاهر شود:

• درد مداوم که سه ماه یا بیشتر طول بکشد
  • درد مبهم و دردناکی که ممکن است بیاید و برود
  • دردی که با فعالیت ها یا موقعیت های خاص بدتر می شود
  • بی حسی یا گزگز در پاها
  • ضعف در پاها

دیگر انواع کمردرد

کمردرد التهابی

این کمردرد ها معمولا در ابتدای روز شدید تر بوده و بتدریج و پس از گرم شدن بدن تخفیف پیدا می کنند.

بیماری های التهابی مانند روماتیسم مفصلی ، آرتروز ستون فقرات و اسپوندیلیت آنکیلوزان در بروز این کمردرد ها نقش دارند.

فیزیوتراپی کمر و تمرینات ورزشی نقش موثری در درمان این کمردرد ها دارند که با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد می توان از آن ها بهره برد.

کمردردهای مکانیکی

یکی از شایع ترین انواع کمردرد است که که با استراحت تسکین پیدا کرده و با فعالیت تشدید می شود.

بیماری هایی مانند بیرون زدگی دیسک کمر ، تنگی کانال نخاعی و لغزش مهره ها که بر ریشه های عصبی فشار وارد می کنند در بروز این بیماری نقش دارند.

کمردرد عصبی

مشکلات عصبی سبب بروز گرفتگی های عضلانی و بروز کمردرد شده و یا آن را تشدید می کنند.

کمردرد بارداری

تغییرات هورمونی ناشی از بارداری و بزرگ شدن رحم و شکم سبب وارد شدن فشار زیادی به ستون فقرات و بروز کمردرد در دوران بارداری می شود بر اساس آمارها بیش از نیمی از زنان در دوران بارداری دچار درجاتی از کمردرد می شوند.

درمان کمردرد در دوران بارداری بدلیل اینکه برخی دستگاه های فیزیوتراپی در این دوران محدودیت دارند و حتی برخی ورزش ها برای خانم ها مناسب نیست پیچیدگی های خاص خود را دارد.

فیزیوتراپی کمردرد

یک جلسه فیزیوتراپی معمولی برای کمردرد شامل چندین جزء است:

ارزیابی: درمانگر سابقه پزشکی، علائم فعلی و ویژگی های درد شما را مورد بحث قرار می دهد. معاینه فیزیکی وضعیت، دامنه حرکتی، قدرت عضلانی و هرگونه نقص عصبی را ارزیابی می کند.

برنامه درمانی: بر اساس ارزیابی، درمانگر یک برنامه درمانی شخصی متناسب با نیازها و اهداف خاص شما ایجاد می کند.

آموزش: درمانگر به شما در مورد کمردرد، تکنیک های وضعیت مناسب، ارگونومی برای فعالیت های روزانه و اهمیت حفظ یک سبک زندگی سالم آموزش می دهد. آنها همچنین راهنمایی در مورد استراتژی های خود مدیریتی برای جلوگیری از اپیزودهای بعدی ارائه می دهند.

مزایای فیزیوتراپی

• تسریع بهبودی: تمرینات و تکنیک‌های درمان دستی جریان خون را بهبود می‌بخشد، التهاب را کاهش می‌دهد و ترمیم بافت را تسهیل می‌کند و منجر به بهبودی سریع‌تر می‌شود.
  • تقویت عضلات مرکزی: یک هسته قوی حمایت بهتری از ستون فقرات می کند، استرس را کاهش می دهد و از آسیب های بعدی جلوگیری می کند.
  • بهبود انعطاف پذیری: عضلات سفت می توانند به درد کمک کنند و حرکت را محدود کنند. تمرینات کششی انعطاف پذیری را افزایش می دهد و امکان حرکت بدون درد را فراهم می کند.
  • اصلاح وضعیت بدنی: وضعیت نامناسب می تواند به کمر فشار بیاورد. فیزیوتراپیست ها تکنیک های وضعیت بدنی مناسب برای فعالیت های روزانه مانند نشستن، ایستادن و بلند کردن بدن را آموزش می دهند.
  • شکستن چرخه درد: درد می تواند منجر به محافظت عضلانی شود که باعث محدود شدن بیشتر حرکت و بدتر شدن درد می شود. فیزیوتراپی با تقویت حرکت و کاهش حساسیت درد به شکستن این چرخه کمک می کند.

تکنیک های مختلف مورد استفاده در فیزیوتراپی برای کمردرد

فیزیوتراپیست ها از تکنیک های مختلفی برای درمان کمردرد استفاده می کنند که برخی از آنها عبارتند از:

• تمرینات درمانی: ورزش‌ها می‌توانند از کشش‌های ملایم و تمرین‌های تثبیت کننده مرکزی تا تمرینات تقویتی برای گروه‌های عضلانی خاص متغیر باشند. درمانگر تمرینات را بر اساس نیازهای فردی شما انتخاب می کند و به تدریج با پیشرفت شما سختی را افزایش می دهد.
  • درمان دستی: این روش درمان انواع کمردرد شامل تکنیک های عملی مختلفی مانند ماساژ، تحرک مفصل و دستکاری است. ماساژ به شل شدن عضلات سفت، بهبود جریان خون و کاهش درد کمک می کند. تحرک مفصل انعطاف پذیری مفاصل سفت را بهبود می بخشد، در حالی که دستکاری به بازیابی تراز مناسب مفاصل کمک می کند.
  • روش مکنزی: این رویکرد درمانی شامل وضعیت‌ها و تمرینات خاصی برای تشخیص و مدیریت کمردرد مکانیکی است.
  • کشش ستون فقرات: این تکنیک از نیروی کششی ملایم برای ایجاد فضای بین مهره ها استفاده می کند که به طور بالقوه فشار روی اعصاب را کاهش می دهد و درد را کاهش می دهد.
  • الکتروتراپی: تکنیک‌هایی مانند تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) از جریان‌های الکتریکی خفیف برای تحریک اعصاب و کاهش درک درد استفاده می‌کنند.
  • اولتراسوند درمانی: امواج اولتراسوند می تواند باعث بهبودی، کاهش التهاب و بهبود جریان خون در ناحیه آسیب دیده شود.

فیزیوتراپی دیسک کمر – فیزیوتراپی سیاتیک – فیزیوتراپی سعادت آباد – فیزیوتراپی در سعادت آباد