سوزن خشک یا درای نیدلینگ یکی از متدهای درمانی در فیزیوتراپی است که با هدف کمک به درمان دردهای عضلانی و همچنین بهبود گردش خون انجام می گیرد.

برای انجام این روش درمانی فیزیوتراپیست یک سوزن مخصوص و استریل را در بافت هدف وارد می کند.

درمان با سوزن خشک سبب بروز اختلال در وقایع فیزیولوژیکی که منجر به ایجاد نقاط ماشه ای در بافت عضلانی- فاسیایی شده اند می شوند.

استفاده از این روش درمانی در بسیاری از موارد می تواند همانند استفاده از داروهای مسکن به کاهش درد عضلات ، رباط‌ ها و تاندون‌ ها در بافت آسیب دیده کمک کند.

برخلاف تصور عموم تکنیک سوزن خشک متفاوت از طب سوزنی است ، درای نیدلینگ روشی نوین و غربی است ، این در حالی است که طب سوزنی یک متد کهن و شرقی است که هم در مکانیسم عمل و هم در تاثیرات درمانی باهم تفاوت زیادی دارند.

فیزیوتراپیست در این تکنیک یک سوزن را با هدف درمان موضعی عضله و بافت همبند وارد بدن میکنند و چندین بار همان ناحیه را سوزن می زند تا بتواند به فرایند بهبودی در بمیار کمک کند.

با وجود تاثیر سریع درای نیدلینگ در تسکین دردهای میوفاشیال استفاده از این روش در کنار سایر روش های درمانی فیزیوتراپی همچون تکنیک های درمان دستی ، لیزر پرتوان و تمرینات ورزشی برای کمک به بهبود شرایط بیماران توصیه می شود.

با وجود مزایای این روش موثر بودن این روش و همچنین نیاز بیمار برای درمان با این روش پس از معاینه اولیه توسط فیزیوتراپیست مشخص می شود، فیزیوتراپیست ابتدا اقدام به معاینه بیمار و همچنین بررسی دقیق پرونده پزشکی بیمار کرده و پس از آن تعداد جلسات درمانی با درای نیدلینگ را تعیین می کند.

موارد کاربرد

• درمان گرفتگی های عضلانی
  • درمان اختلالات عضلانی- فاسیایی
  • تریگر پوینت ( نقاط ماشه ای )
  •  از بین بردن بافت‌های اسکار ناشی از جراحی و آسیب های قبلی
  • دردهای عضلانی مزمن
  • انواع کمردرد
  • دردهای مزمن مفصل
  • آسیب‌ دیدگی مفصل فکی _ گیجگاهی
  • سندرم تونل کارپال
  • خار پاشنه پا
  • شانه یخ زده
  • سندروم آرنج تنیس بازان
  • چسبندگی عصب در مچ دست
  • التهاب تاندون ها
  • فیبرومیالژیا
  • سردرد گردنی
  • درد سیاتیک

مزایا و فواید سوزن خشک

• درمان دردهای عضلانی-اسکلتی: درای نیدلینگ برای درمان طیف وسیعی از دردهای عضلانی-اسکلتی مانند درد گردن، کمر، شانه، زانو، آرنج، مچ پا و … کاربرد دارد.
  • درمان نقاط ماشه‌ای: نقاط ماشه‌ای یا تریگر پوینت‌ها، نقاطی حساس و دردناک در عضلات هستند که می‌توانند باعث درد، اسپاسم و محدودیت حرکتی شوند. سوزن خشک می‌تواند با غیرفعال کردن این نقاط، درد و علائم آنها را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
  • بهبود عملکرد عضلات: درای نیدلینگ می‌تواند با افزایش جریان خون و تحریک عضلات، به بهبود عملکرد آنها کمک کند.
  • کاهش التهاب: سوزن خشک می‌تواند با افزایش جریان خون و تحریک سیستم لنفاوی، به کاهش التهاب در عضلات و مفاصل کمک کند.
  • تسریع روند بهبودی: درای نیدلینگ می‌تواند با تحریک فرآیند ترمیم بافت‌ها، به تسریع روند بهبودی آسیب‌های ورزشی و سایر آسیب‌های عضلانی-اسکلتی کمک کند.
  • آزاد سازی اندورفین و کورتیزون در خون که سبب تسکین احساس درد می شود.
  • ایجاد اختلال در چرخه انتقال پیام درد که سبب سرکوب پیام درد می شود.
  • تحریک سنتز کلاژن و پروتئین
  • بهبود گردش خون مویرگی
  • از بین بردن تورم در بافت های آسیب دیده

موارد منع کاربرد

بارداری: سوزن خشک در دوران بارداری منع مصرف دارد.
بیماری‌های خونی: افراد مبتلا به بیماری‌های خونی مانند هموفیلی یا کسانی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند، باید با احتیاط از درای نیدلینگ استفاده کنند.
عفونت‌های موضعی: وجود عفونت در محل مورد نظر برای سوزن خشک، منع مصرف دارد.
آلرژی به فلز: افراد مبتلا به آلرژی به فلزات باید با احتیاط از سوزن خشک استفاده کنند.

تعداد جلسات سوزن خشک:

تعداد جلسات درمانی به نوع و شدت مشکل بیمار بستگی دارد. به طور کلی، برای اکثر مشکلات، ۲ تا ۸ جلسه سوزن خشک کافی است.

نکات تکمیلی:

سوزن خشک باید توسط فیزیوتراپیست یا متخصصان آموزش دیده انجام شود.
سوزن‌های مورد استفاده در سوزن خشک، استریل و یکبار مصرف هستند.
قبل از انجام درای نیدلینگ، بیمار باید توسط فیزیوتراپیست معاینه شود.

فیزیوتراپی در سعادت آباد – فیزیوتراپی در غرب تهران – دکتر فیزیوتراپی – سوزن خشک در سعادت آباد – هزینه درای نیدلینگ