فیزیوتراپی کمردرد یکی از حوزه های تخصصی فعالیت متخصصان فیزیوتراپی است که به طور خاص به درمان مشکلات مرتبط با ستون فقرات و کمر می پردازد.

فیزیوتراپی بهترین و موثرترین روش درمان غیرجراحی آسیب های سیستم اسکلتی _ عضلانی است که در بسیاری از مبتلایان موثر واقع شده و از انجام اعمال جراحی پرهزینه و پرعارضه جلوگیری می کند.

کمردرد بحدی شایع است که بر اساس آمارها بیش از ۸۵ درصد از افراد در طول زندگی خود گرفتار کمردرد شده یا خواهند شد.

کمردرد برای برخی از افراد می‌تواند یک مشکل حاد و کوتاه مدت باشد اما در برخی دیگر بصورت یک مشکل مزمن رخ می دهد.

عوامل مختلفی در بروز کمردرد نقش دارند از یک گرفتگی عضلانی شاده در اثر فعالیت بیش از حد تا مشکلات مهمی همچون فتق دیسک کمر یا تومور های نخاعی.

برای درمان کمردرد ابتدا باید عامل زمینه ای بروز درد مشخص شود و از آن جایی که علائم مشکلات کمر و ستون فقرات تا حد زیادی شبیه به هم هستند تشخیص عامل بوجود آورنده درد و درمان مناسب آن نیازمند بررسی های دقیق توسط متخصص ارتوپد و فیزیوتراپیست است.

پزشک علاوه بر معاینه فیزیکی ستون فقرات بیمار و صحبت با وی درباره علائم و مشکلات پیش آمده از روش های تصویربرداری دقیق پزشکی همچون سی تی اسکن و ام آر آی نیز بهره می برد.

متدها و مدالیته های فیزیوتراپی کمردرد

• تحریکات الکتریکی ( الکتروتراپی تنس و اولتراسوند از جمله مدالیته های ضددرد فیزیوتراپی هستند )
  • لیزرپرتوان ( به تسکین سریع کمردرد در مواردی که در بیمار با سایر روش های قابل کنترل نباشد کمک می کند ، لیزر پرتوان فیزیوتراپی همچون به تسریع فرایند بهبودی نیز کمک زیادی می کند)
  • درمان دستی ستون فقرات ( تکنیک های درمان دستی یکی از موثرترین و پرکابردترین متدهای فیزیوتراپی کمر هستند که توسط دستان فیزیوتراپیست بر روی ستون فقرات بیمار اعمال می گردد )
  • تمرین درمانی ( تقویت عضلات ضعیف شده ، کشش عضلات کوتاه شده و افزایش هماهنگی و تعادل عضلات از مهم ترین اهداف تمرین درمانی در فیزیوتراپی است )
  • سوزن خشک ( این متد درمانی نوین نیز به درمان بسیاری از مشکلات ستون فقرات و تسکین درد ناشی از آن ها کمک می کند )
  • مگنت تراپی ( روشی موثر در بهبود مشکلات ستون فقرات و کمر است )

دلایل بروز کمردرد

فتق دیسک کمر

بیرون زدگی دیسک کمر یا فتق دیسک زمانی رخ می دهد که هسته نرم داخل دیسک بین مهره ای از طریق پارگی در لایه بیرونی آن بیرون می زند. این اتفاق می تواند در هر قسمت از ستون فقرات رخ دهد، اما بیشتر در قسمت پایین کمر و گردن اتفاق می افتد.

علائم:

• کمردرد
  • درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پاها
  • ضعف عضلانی در پاها
  • مشکل در راه رفتن یا ایستادن
  • مشکلات روده یا مثانه

دلایل:

• افزایش سن
  • فرسودگی دیسک
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • حرکات ناگهانی
  • اضافه وزن
  • سابقه خانوادگی

فیزیوتراپی دیسک کمر موثرترین روش درمان غیرجراحی دیسک کمر است که علاوه بر کمک به تخفیف علائم و عوارض ایجاد شده برای بیمار فرایند بهبودی را سرعت بخشیده و از تشدید آسیب دیدگی جلوگیری می کند.

تنگی کانال نخاعی

عارضه ای است که به دلیل کاهش فضای کانال نخاعی ایجاد شده و به دو صورت مادرزادی یا اکتسابی رخ می دهد.

این وضعیت موجب وارد شدن فشار به نخاع و ریشه های عصبی نخاعی و بروز علائمی همچون کمردرد و درد انتشاری به اندام های تحتانی می شود.

درد سیاتیک

کمردرد شدید و ناگهانی که با انتشار درد به باسن، پشت ران و ساق پا همراه است خبر از بروز آسیبی در عصب سیاتیک می دهند.

سوزن سوزن شدن و گزگز کردن اندام های تحتانی و ضعیف شده پاها از دیگر علائم سیاتیک هستند که با متدها و مدالیته های فیزیوتراپی کمر قابل بهبوند.

لغزش مهره های کمر

لغزش مهره های کمر یا اسپوندیلولیستزیس یکی از شایع ترین مشکلات ستون فقرات است که با بروز کمردرد و مشکلات دیگری برای فرد همراه است.

این عارضه زمانی رخ می دهد که یکی از مهره‌ ها ستون فقرات از جای خود حرکت کرده و از روی مهره پایینی خود جابجا شود.

سایر دلایل کمردرد

• سندرم پیریفورمیس
  • دفورمیتی های ستون فقرات
  • پوسچر نامناسب بدن هنگام انجام فعالیت ها
  • رانندگی به مدت طولانی
  • نشستن به مدت طولانی
  • انجام فعالیت سنگین بدون آمادگی قبلی
  • انجام ورزش شدید بدون گرم کردن
  • ناهنجاری های ستون فقرات مانند اسکولیوز یا کیفوز
  • شکستگی مهره ها
  • کشیدگی و یا رگ به رگ شدن عضلات کمر
  • اضافه وزن
  • بلند کردن و حمل اجسام سنگین
  • تغییرات هورمونی

فواید فیزیوتراپی کمردرد

فیزیوتراپی می تواند ابزار قدرتمندی در مدیریت کمردرد باشد و طیف وسیعی از مزایای فراتر از تسکین درد را ارائه دهد از جمله:

افزایش قدرت و انعطاف پذیری: کمردرد می تواند ناشی از ضعف یا سفت شدن عضلات باشد. فیزیوتراپیست ها تمریناتی را برای تقویت عضلات مرکزی و پشت طراحی می کنند و در عین حال انعطاف پذیری را برای افزایش حرکت کلی و کاهش سفتی بهبود می بخشند.

بهبود تحرک: فیزیوتراپی محدودیت های حرکتی ناشی از کمردرد را برطرف می کند. از طریق تمرینات هدفمند و تکنیک‌های درمان دستی، درمانگران می‌توانند به بازیابی دامنه کامل حرکت شما در کمر و ستون فقرات کمک کنند.

کاهش درد: در حالی که تسکین درد یک هدف کلیدی است، فیزیوتراپی فراتر از پوشاندن آن است. با پرداختن به علل اصلی درد، مانند عدم تعادل عضلانی یا وضعیت نامناسب، فیزیوتراپی می تواند باعث کاهش طولانی مدت درد شود.

کاهش خطر آسیب مجدد: عضلات قوی و منعطف همراه با الگوهای حرکتی بهبود یافته می تواند به طور قابل توجهی احتمال مشکلات کمر در آینده را کاهش دهد. فیزیوتراپیست ها می توانند تکنیک های مناسب برای فعالیت های روزانه را به شما آموزش دهند تا از فشار بیشتر روی کمر شما جلوگیری شود.

احتمال اجتناب از جراحی: در بسیاری از موارد، فیزیوتراپی می تواند جایگزین موثری برای جراحی برای کمردرد باشد. فیزیوتراپیست ها می توانند به مدیریت درد و بهبود عملکرد کمک کنند و اغلب جراحی را غیرضروری می کنند.

بهبود تعادل و پیشگیری از سقوط: کمر درد گاهی اوقات می تواند منجر به مشکلات تعادلی شود و خطر افتادن را افزایش دهد. برنامه های فیزیوتراپی می تواند شامل تمرینات تعادلی برای بهبود ثبات و کاهش خطر سقوط باشد.

به طور کلی، فیزیوتراپی به شما این امکان را می دهد که نقش فعالی در مدیریت کمردرد خود داشته باشید.

فیزیوتراپی کمردرد در تهران – فیزیوتراپی ستون فقرات – درمان کمردرد با فیزیوتراپی – فیزیوتراپی دیسک کمر – درمان دستی ستون فقرات – دکتر کمالی حکیم – فیزیوتراپی کمردرد