علائم تنگی کانال نخاعی چیست؟

ستون فقرات ستونی از استخوان ها به نام مهره است که ثبات و پشتیبانی را برای بالاتنه شما فراهم می کند. به شما امکان می دهد بچرخید و بپیچید.

اعصاب ستون فقرات از سوراخ های مهره های شما عبور می کنند و سیگنال ها را از مغز به بقیه بدن می رسانند. این اعصاب نخاع شما را تشکیل می دهند.

استخوان ها و بافت های اطراف از اعصاب نخاع شما محافظت می کنند. اگر آنها آسیب ببینند، می تواند بر عملکردهایی مانند راه رفتن، تعادل و حس تأثیر بگذارد.

تنگی نخاع وضعیتی است که در آن فضاهای ستون فقرات باریک می شود و نخاع را فشرده می کند. این فرآیند معمولاً تدریجی است. این می تواند در هر نقطه از ستون فقرات رخ دهد.

اگر باریک شدن خفیف باشد، هیچ علامتی بروز نخواهد کرد. باریک شدن بیش از حد می تواند اعصاب شما را فشرده کند و مشکلاتی ایجاد کند.

علائم تنگی کانال نخاعی

علائم تنگی نخاع معمولاً با گذشت زمان پیشرفت می کنند، زیرا اعصاب فشرده تر می شوند.

علائم تنگی نخاع ممکن است زمانی ایجاد شود که فضاهای ستون فقرات، اغلب در قسمت پایین کمر و گردن باریک شوند. باریک شدن باعث ایجاد فشار بر روی ستون فقرات و ساختارهای مربوطه می شود و باعث ایجاد علائم می شود. برای اکثر افراد، علائم در یک دوره زمانی به کندی ایجاد و پیشرفت می کنند و برخی از افراد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند.

علائمی که تجربه می کنید به محل باریک شدن ستون فقرات شما بستگی دارد. علائم تنگی ستون فقرات در ناحیه کمر می تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد در قسمت پایین کمر.
  • درد یا درد سوزشی که از باسن و پاها تابش می‌کند، که معمولاً با ایستادن یا راه رفتن بدتر می‌شود و با خم شدن به جلو (خم شدن) بهتر می‌شود.
  • بی حسی، سوزن سوزن شدن یا گرفتگی در پاها و پاها. اینها ممکن است در هنگام ایستادن یا راه رفتن بیشتر مشخص شوند.
  • ضعف در پاها و اندام های تحتانی.

علائم تنگی نخاع در گردن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• گردن درد.
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن که از بازوها به سمت دست ها منتشر می شود.
  • ضعف در دست، بازو یا انگشتان.
  • راه رفتن، ایستادن یا گسترش ناحیه کمری ستون فقرات می تواند باعث بدتر شدن علائم شود. نشستن یا خم کردن کمر یا گردن ممکن است علائم را تسکین دهد. وضعیت خم شده ستون فقرات را “باز می کند” و فضاهای بین مهره ها را در پشت ستون فقرات بزرگ می کند.

افراد مبتلا به تنگی شدیدتر ممکن است مشکلات زیر را داشته باشند:

• اختلال عملکرد روده.
  • اختلال عملکرد مثانه
  • اختلال عملکرد جنسی.

تنگی نخاع چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائم تنگی کانال نخاعی را دارید، پزشک و فیزیوتراپیست با گرفتن سابقه پزشکی، انجام معاینه فیزیکی و مشاهده حرکات شما شروع می کند.

همچنین ممکن است پزشک آزمایشاتی را برای بررسی علائم تنگی تجویز کند، مانند:

• اشعه ایکس، اسکن ام آر آی یا سی تی اسکن برای مشاهده تصاویر ستون فقرات شما
  • الکترومیلوگرام برای بررسی سلامت اعصاب نخاعی
  • اسکن استخوان برای بررسی آسیب یا رشد در ستون فقرات شما

فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی – فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات – فیزیوتراپی دیسک کمر – فیزیوتراپی کمردرد – فیزیوتراپی در سعادت آباد – فیزیوتراپی در شهرک غرب