کمردرد چیست ؟

کمردرد رایج ترین اختلال سیستم اسکلتی بدن انسان است که روزانه افراد زیادی را به سمت مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی می کشاند.

بر اساس آمارها بیش از ۸۰ درصد افراد در دوره ای از زندگی خود کمردرد را تجربه کرده اند ، کمردرد همچنین شایع ترین ناتوانی ناشی از شغل در جوامع است.

در اغلب موارد کمردرد در نتیجه آسیب دیدگی هایی مانند کشیدگی عضلات هنگام ورزش و یا فعالیت ، آسیب عضلات و مهره ها به دلیل بلند کردن اجسام سنگین و خستگی عضلات ناشی از فعالیت بیش از حد رخ می دهد.

برای درمان کمردرد باید به متخصص فیزیوتراپی مراجعه شود تا وی پس از ارزیابی دقیق و بررسی شرایط بیمار و آنچه سبب بروز درد شده بهترین روش درمانی را برای بیمار تنظیم کند.

استراحت و انجام نرمش های کششی سبک در بسیاری از موارد کمردرد را تسکین می دهند و در صورتی که درد بیمار پس از دو هفته کاهش پیدا نکرده و حتی تشدید شود مراجعه به پزشک و فیزیوتراپیست ضروری است.

کمر درد حاد می تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد ، در حالی که کمر درد مزمن دردی است که بیش از سه ماه طول می کشد.

کمردرد بیشتر در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی اتفاق می افتد. این تا حدودی به دلیل تغییراتی است که با افزایش سن در بدن ایجاد می شود. با افزایش سن ، میزان مایع بین مهره های ستون فقرات کاهش می یابد و دیسک های موجود در ستون فقرات به راحتی تحریک می شوند. همچنین با افزایش سن عضلات ضه=عیف شده و ریسک آسیب دیدگی ستون فقرات و بروز مشکلاتی همچون کمردرد افزایش پیدا می کند.

دلایل کمردرد چیست ؟

• ضعف عضلات کمر
  • بیرون زدگی دیسک کمر
  • تنگی کانال نخاعی
  • آسیب و فشردگی عصب سیاتیک
  • آرتروز ستون فقرات در مهره های کمری
  • کشیدگی عضلات و رباط های کمر
  • فعالیت بیش از حد که سبب وارد شدن فشار زیادی به عضلات و رباط های ستون فقرات می شود.
  • لغزش و جابجایی مهره های نیز یکی از عوامل بروز کمردرد شدید و ناگهانی است.
  • عفونت ستون مهره ها
  • انحنای غیرطبیعی ستون فقرات مانند اسکولیوز ، کیفوز و لوردوز
  • فیبرومیالژیا ( درد و حساسیت طولانی مدت در مفاصل ، عضلات و تاندون ها )
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • اضافه وزن بخصوص چاقی شکمی

روش های تشخیص کمردرد

برای درمان کمردرد ابتدا باید علت بروز درد شناسایی تا درمان متناسب با آن انجام بگیرد.

پزشک ابتدا اقدام به بررسی پرونده پزشکی و علائم بالینی بیمار کرده تا ببیند حرکت تاثیری بر تشدید درد دارد یا خیر؟

پزشک همچنین ممکن است رفلکس ها و پاسخ های فرد به برخی احساسات را بررسی کند. این مشخص می کند که آیا کمردرد روی اعصاب تأثیر می گذارد.

آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس ، سی تی اسکن ، سونوگرافی و MRI ممکن است لازم باشد تا پزشک بتواند مواردی مانند مشکلات مرتبط با دیسک و یا ستون مهره ها را بررسی کند.

کمردرد چیست – درمان کمردرد – فیزیوتراپی کمردرد – درمان دیسک کمر – فیزیوتراپی دیسک کمر – فیزیوتراپی سیاتیک – درمان کمردرد با فیزیوتراپی