فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی دیسک کمر در بسیاری از مبتلایان به دیسک کمر می تواند در تسکین علائم و بهبود شرایط بیماران موثر واقع شود و نیاز بیمار به انجام روش های جراحی را کاهش دهد. دیسک ها بطور طبیعی در ستون فقرات وجود دارند و نقش موثری در جذب شوک ها و ضرباتی که به ستون فقرات وارد می شوند دارند و از مهره ها و همچنین اعصاب نخاعی محافظت می کند. دیسک بین مهره ای ماده ای نرم و ژلاتینی مانند است که در اثر عواملی همچون وارد شدن ضربه یا فشار ناگهانی و بیش از حد ممکن است دچار پارگی شده و ماده درونی آن به بیرون نشت کند. افزایش سن نیز با افزایش ریسک آسیب پذیری دیسک ها و بروز فتق دیسک کمر همراه است.خروج ماده درونی دیسک بین مهره ای علاوه بر اینکه سبب نزدیک شدن مهره ها و احتمال آسیب پذیری آن ها می شود موجب وارد شدن فشار به ریشه های نخاعی در آن ناحیه و بروز عوارضی همچون درد در کمر و انتشار آن به اندام های تحتانی، اختلال در عملکرد اندام ها و گزگز کردن و بی حسی اندام ها نیز می شود.

انجام ورزش هایی مانند وزنه برداری ، عادات حرکتی نادرست مانند قوز کردن و خم شدن های مکرر ، اضافه وزن بخصوص چاقی شکمی ، بارداری و … از جمله عواملی هستند که در افزایش خطر بروز این بیماری نقش دارند. کمردرد یکی از بارزترین مشخصه های بیرون زدگی دیسک کمر است که با راهکارهای فیزیوتراپی دیسک کمر می توان به تسکین آن و کاهش سایر مشکلاتی که ناشی از این بیماری برای فرد ایجاد شده کمک کرد. درد و سایر عوارض ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر ممکن است بحدی شدید باشد که سبب ناتوانی فرد در انجام فعالیت های روزمره اش شود. فیزیوتراپی دیسک کمر در مراحل اولیه بیماری می تواند به کنترل بیماری ، تسکین علائم بیمار و جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک زیادی بکند و به عنوان موثرترین روش درمان غیرجراحی دیسک کمر شناخته می شود.

علائم بیرون زدگی دیسک کمر

• احساس درد در کمر و انتشار آن به باسن، ران و ساق پا
  • تشدید درد هنگام عطسه، سرفه و یا هرگونه فعالیتی که با حرکت دادن ستون فقرات کمری همراه است.
  • بی حسی و گزگز کردن اندام ها
  • ناتوانی در ایستادن و راه رفتن به مدت طولانی
  • احساس خشکی در کمر بخصوص در شروع حرکت و فعالیت
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع ، کاهش و از دست دادن حس در اندام های تحتانی و فلج شدن موقتی یا دائمی از عوارض این بیماری در موارد پیشرفته آن است.

درمان دیسک کمر

تشخیص بیرون زدگی دیسک کمر و همچنین شدت آن نقش مهمی در انتخاب مناسب ترین روش درمان آن دارد. پزشک علاوه بر معاینه فیزیکی و بررسی پرونده پزشکی بیمار از روش هایی همچون ام آر آی ، سی تی اسکن ، نوار عصب و عضله و رادیگرافی برای تشخیص این بیماری ، محل و شدت آن بهره می برد. خوشبختانه در بسیاری از مبتلایان شرایط بیمار با راهکارهای غیرجراحی همچون فیزیوتراپی قابل کنترل است و نیازی به انجام اعمال جراحی پرهزینه و پرعارضه وجود ندارد.

فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی بهترین و موثرتری روش درمان غیرجراحی دیسک کمر و عوارض ناشی از آن است. فیزیوتراپیست برای کمک به بهبود شرایط بیمار از روش ها و متدهای مختلفی همچون تکنیک های درمان دستی ، سوزن خشک ، تمرین درمانی و تجهیزاتی همچون لیزر پرتوان بهره می برد. تمرینات کششی و تقویتی که فیزیوتراپیست برای بیمار تنظیم می کند نقش موثری در بهبود وضعیت کمر و تسکین علائم بیمار دارد. تکنیک های درمان دستی و منوال تراپی که توسط دستان فیزیوتراپیست بر روی ستون فقرات بیمار اعمال می شود یکی از موثرترین راهکارهای فیزیوتراپی دیسک کمر است که در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد برای مراجعه کنندگان عزیز انجام می گیرد.

فیزیوتراپی دیسک کمر

متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد با بهره گیری از بروزترین متدهای درمانی بویژه درمان های دستی ستون فقرات اقدام به درمان دیسک کمر می کنند.

سایر روش های درمانی
  • کاهش میزان فعالیت و افزایش میزان استراحت فشار ناشی از دیسک بیرون زده بر روی اعصاب نخاعی را کاهش داده و از این طریق به تسکین علائم بیمار کمک می کند.
  • قرار دادن کمپرس گرم نیز بر روی محل دردناک می تواند به تسکین درد و ناراحتی بیمار کمک زیادی بکند.
  • استفاده از داروهای ضدالهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن و همچنین داروهای کورتیکواستروئیدی تزریقی با تجویز پزشک به تسکین درد و سایر عوارض ناشی از این بیماری کمک زیادی می کند.
  • با تجویز پزشک می توان از کمربندهای طبی یا بریس های مخصوص دیسک کمر برای کاهش حرکات کمر و در نتیجه کاهش فشاری که به دیسک ها وارد می شود استفاده کرد.

در صورتی که روش های غیرجراحی نتوانند کمکی به بهبود شرایط بیمار بکنند و یا شرایط بیمار بحدی حاد باشد که فرصت برای درمان های غیرجراحی وجود نداشته باشد عمل جراحی انجام می گیرد. خارج کردن قسمت بیرون زده دیسک و یا جوش دادن مهره ها به یکدیگر از راهکارهای جراحی در درمان دیسک کمر هستند. فیزیوتراپی دیسک کمر پس از جراحی دیسک کمر نیز برای کمک به فرایند بهبودی از اهمیت زیادی برخوردار است.

مزایای فیزیوتراپی در درمان دیسک کمر

کاهش درد و التهاب
تسکین درد حاد: فیزیوتراپی با استفاده از تکنیک‌هایی مانند گرما درمانی، سرما درمانی، اولتراسوند و تحریک الکتریکی، به کاهش درد حاد ناشی از فتق دیسک کمر کمک می‌کند.
کاهش التهاب: با استفاده از روش‌های ضد التهابی مانند اولتراسوند و لیزر درمانی، التهاب و تورم در ناحیه آسیب دیده کاهش می‌یابد.

بهبود عملکرد و تحرک
افزایش دامنه حرکتی: تمرینات کششی و تقویتی که در فیزیوتراپی انجام می‌شود، به افزایش دامنه حرکتی ستون فقرات و بهبود انعطاف‌پذیری کمک می‌کند.
تقویت عضلات: تمرینات تقویتی عضلات اطراف ستون فقرات به تثبیت ستون فقرات، کاهش فشار بر روی دیسک و جلوگیری از عود مجدد مشکل کمک می‌کند.
بهبود تعادل و هماهنگی: تمرینات تعادلی و هماهنگی به بهبود کنترل بدن و کاهش خطر افتادگی کمک می‌کند.

آموزش و مشاوره
آموزش تکنیک‌های صحیح بلند کردن اجسام: فیزیوتراپیست به شما آموزش می‌دهد که چگونه اجسام را به صورت صحیح بلند کنید تا از فشار بیش از حد بر روی ستون فقرات جلوگیری شود.
آموزش تمرینات خانگی: فیزیوتراپیست برنامه‌ای از تمرینات ورزشی را برای شما طراحی می‌کند تا بتوانید به طور مستمر تمرینات خود را در منزل نیز ادامه دهید.
مشاوره در مورد سبک زندگی: فیزیوتراپیست به شما توصیه‌هایی در مورد اصلاح سبک زندگی، مانند کاهش وزن، حفظ وضعیت صحیح بدن و انجام فعالیت‌های فیزیکی مناسب، ارائه می‌دهد.

دیگر مزایا
کاهش نیاز به داروهای مسکن: با کاهش درد و بهبود عملکرد، نیاز به مصرف داروهای مسکن کاهش می‌یابد.
کاهش نیاز به جراحی: در بسیاری از موارد، فیزیوتراپی می‌تواند به عنوان جایگزینی برای جراحی عمل کند.
بهبود کیفیت زندگی: با کاهش درد و بهبود عملکرد، کیفیت زندگی افراد مبتلا به فتق دیسک به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد.

ویدئو آموزشی دکتر کمالی حکیم در ارتباط با درمان دیسک کمر

فیزیوتراپی سعادت آباد – فیزیوتراپی در سعادت آباد – فیزیوتراپی دیسک کمر – فیزیوتراپی کمر – فیزیوتراپی سیاتیک