درد سیاتیک : درمان سیاتیک با فیزیوتراپی

درد سیاتیک

درد سیاتیک عارضه ای است که زمانی که عصب سیاتیک به دلایلی همچون بیرون زدگی و فتق دیسک کمر یا لغزندگی و جابحایی مهره ها تحت فشار قرار بگیرد، رخ می دهد. درد سیاتیک معمولا در یک طرف بدن ایجاد می‌شود و شدت آن ممکن است از درد خفیف تا درد شدید باشد و اغلب با علائم دیگری همچون بیحسی، احساس گزگز یا ضعف در پای تحت تأثیر همراه است. درد سیاتیک ممکن است بحدی دردناک شود که سبب ناتوانی فرد در انجام روزمره و حتی خانه نشین شدن شود. عصب سیاتیک عصبی بلند در بدن است که از قسمت های انتهایی ستون فقرات آغاز ، از داخل باسن عیور و به پشت پاها کشیده می شود. بروز آسیب و فشردگی در هر قسمتی از عصب سیاتیک می تواند منجر به درد سیاتیک شود ، این عارضه با کمردرد و انتشار آن به باسن و پاها ( معمولا یک پا ) همراه است و در برخی موارد علائم حسی همچون سوزن سوزن شدن و بی حسی پاها نیز ممکن است رخ دهد.

سیاتیک معمولاً با فتق دیسک در ستون فقرات کمری (پایین) شروع می شود. مهره‌های شما (استخوان‌هایی که ستون فقرات شما را تشکیل می‌دهند) توسط دیسک‌های صاف، انعطاف‌پذیر و گرد از بافت همبند جدا شده و محافظت می‌شوند. وقتی یک دیسک فرسوده می شود – یا به دلیل آسیب یا فقط سال ها استفاده – مرکز نرم آن می تواند از حلقه بیرونی سخت خارج شود. هنگامی که دیسک فتق می کند، ممکن است به اعصاب اطراف آن فشار وارد کند. هنگامی که عصب سیاتیک باشد، این می تواند باعث درد زیادی شود.

فعالیت هایی مانند نشست و برخاست و حتی عطسه و سرفه نیز ممکن است برای بیمار دردناک باشند، در صورتی که استراحت سبب تسکین علائم می شود. در صورتی که عاملی که سبب فشردگی عصب سیاتیک می شود تحت درمان قرار نگیرد می تواند منجر به پیشرفت بیماری و علائم شده و در مواردی حتی سبب بروز ضعف و فلج پاها و یا بی اختیاری در کنترل مثانه و روده شود.

درد سیاتیک

علائم درد سیاتیک

درد سیاتیک می تواند بسیار متفاوت باشد. ممکن است مانند یک سوزن سوزن شدن خفیف، درد مبهم یا احساس سوزش باشد. در برخی موارد، درد آنقدر شدید است که فرد قادر به حرکت نیست.

درد اغلب در یک طرف رخ می دهد. برخی از افراد درد شدید در یک قسمت ساق یا لگن و بی حسی در قسمت های دیگر دارند. درد یا بی حسی ممکن است در پشت ساق پا یا کف پا نیز احساس شود. پای آسیب دیده ممکن است احساس ضعف کند. گاهی اوقات هنگام راه رفتن پای شما روی زمین گیر می کند.

درد ممکن است به آرامی شروع شود. ممکن است بدتر شود:

بعد از ایستادن یا نشستن
در ساعات خاصی از روز، مانند شب
هنگام عطسه، سرفه یا خنده، به خصوص اگر ناشی از فتق دیسک باشد
هنگام خم شدن به عقب یا راه رفتن بیش از چند یارد یا متر، به خصوص اگر ناشی از تنگی نخاع باشد.
هنگام زور زدن در حین دفع مدفوع

دلایل درد سیاتیک

سیاتیک زمانی رخ می دهد که به عصب سیاتیک فشار وارد شود یا به آن آسیب وارد شود. این عصب از قسمت پایین کمر شروع شده و از پشت هر پا می گذرد. این عصب عضلات پشت زانو و ساق پا را کنترل می کند. همچنین باعث ایجاد حس در پشت ران، قسمت خارجی و پشت ساق پا و کف پا می شود.

علل شایع سیاتیک عبارتند از:

• لغزش یا فتق دیسک
  • تنگی کانال نخاعی
  • سندرم پیریفورمیس (یک اختلال دردی که عضله باریک در باسن را درگیر می کند)
  • آسیب یا شکستگی لگن
  • تومورها
  • اسپوندیلولیستزیس

مردان بین ۳۰ تا ۵۰ سال بیشتر در معرض سیاتیک هستند.

روش های درمان درد سیاتیک

برای درمان درد سیاتیک ابتدا باید عاملی که سبب وارد شدن فشار بر این عصب و بروز علائم سیاتیک برای بیمار شده تشخیص داده شود تا درمان ابتدا برای عامل زمینه ای انجام بگیرد چراکه با درمان عامل بوجود آورنده درد علائم سیاتیک نیز از بین می روند.

سی تی اسکن ، تصویربرداری اشعه ایکس و ام آر آی و استفاده از میلوگرافی بصورت تزریق دارو در اطراف نخاع و سپس عکس برداری از آن از جمله روش هایی هستند که برای تشخیص عامل درد سیاتیک مورد استفاده قرار می گیرند.

از آن جایی که فعالیت سبب وارد شدن فشار بر عصب سیاتیک و تشدید علائم بیمار می شود ، به بیمار مبتلا به این عارضه توصیه می شود تا برای جلوگیری از تشدید علائم میزان فعالیت های خود را کاهش داده و بیشتر استراحت کند.

قرار دادن کمپرس گرم بر روی محل دردناک می تواند به تسکین درد کمک کند.

برای تسکین درد ناشی از این عارضه استفاده از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن موثر است ، در برخی موارد نیز ممکن است پزشک استفاده از داروهای شل کننده عضلانی را توصیه کند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی سیاتیک یکی از روش های موثر در درمان این عارضه و عامل زمینه ای آن است که با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد با مدیریت دکتر ایمان کمالی حکیم می توانید از آن بهره مند شوید. متخصص فیزیوتراپی با استفاده از تکنیک‌های مختلف، به تقویت عضلات اطراف ستون فقرات، بهبود انعطاف‌پذیری و کاهش التهاب کمک می‌کند. لیزر پرتوان ، تحریک الکتریکی ، تکنیک های منوال تراپی و مانیپولاسیون ، سوزن خشک و تمرینات ورزشی از مهم ترین متدهای فیزیوتراپی سیاتیک هستند.

چرا فیزیوتراپی برای سیاتیک مفید است؟

کاهش درد: فیزیوتراپی با کاهش التهاب و اسپاسم عضلانی، به طور قابل توجهی درد سیاتیک را کاهش می‌دهد.
بهبود تحرک: تمرینات فیزیوتراپی به افزایش دامنه حرکتی و بهبود وضعیت بدنی کمک می‌کنند.
تقویت عضلات: تقویت عضلات هسته مرکزی و اطراف ستون فقرات، از فشار بر روی دیسک‌ها و اعصاب کمر می‌کاهد.
آموزش مدیریت درد: فیزیوتراپیست‌ها به شما تکنیک‌هایی برای مدیریت درد و انجام فعالیت‌های روزانه بدون درد آموزش می‌دهند.

روش‌های فیزیوتراپی برای سیاتیک

تمرینات کششی: کشش عضلات همسترینگ، باسن و کمر به افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش فشار بر روی عصب سیاتیک کمک می‌کند.
تمرینات تقویتی: تمرینات تقویتی عضلات شکم، کمر و باسن به بهبود ثبات ستون فقرات و کاهش درد کمک می‌کنند.
ماساژ درمانی: ماساژ بافت‌های نرم به کاهش اسپاسم عضلانی و بهبود گردش خون کمک می‌کند.
درمان دستی: فیزیوتراپیست با استفاده از تکنیک‌های درمان دستی، مفاصل ستون فقرات را تنظیم کرده و به کاهش درد کمک می‌کند.
تحریک الکتریکی: تحریک الکتریکی عضلات می‌تواند به کاهش درد و اسپاسم عضلانی کمک کند.
گرما درمانی و سرما درمانی: استفاده از گرما و سرما می‌تواند به کاهش التهاب و تسکین درد کمک کند.

فیزیوتراپی سیاتیک – درمان درد سیاتیک – فیزیوتراپی دیسک کمر – فیزیوتراپی در سعادت آباد – دکتر فیزیوتراپی