ورزش های دیسک کمر

بیرون زدگی دیسک کمر یکی از بیماری های مهم ستون فقرات است که با خروج قسمت میانی و ژلاتینی مانند دیسک بین مهره ای و وارد شدن فشار به اعصاب نخاعی همراه است.

درمان غیرجراحی دیسک کمر ترکیبی از دارودرمانی ، فیزیوتراپی و ورزش و حرکات اصلاحی است که در بسیاری از مبتلایان به تخفیف علائم بیماری کمک کرده و نیاز به انجام جراحی را به حداقل می رساند.

ورزش های دیسک کمر با هدف کمک به کاهش درد و فشار عصبی و بهبود وضعیت حرکتی بیمار ارائه می شوند.

انجام ورزش نقش مهمی در مدیریت علائم دیسک کمر و بهبود شرایط بیمار دارد.

تمرینات کششی که فیزیوتراپیست برای بیمار در نظر می گیرد سبب افزایش انعطاف ‌پذیری ستون فقرات و بهبود توانایی های حرکتی فرد می شود و مشکلات حرکتی ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر را به حداقل می رساند.

تمرینات و ورزش های تقویتی نیز با تقویت عضلات شکم و کمر به افزایش حمایت از ستون فقرات و کاهش فشار ناشی از بیرون زدگی دیسک بر روی اعصاب کمک می کند.

ورزش های هوازی یا همان ایروبیک نیز می توانند به کاهش احساس درد در بیمار کمک کنند.

لازم بذکر است که انجام ورزش های دیسک کمر نباید با بروز درد در بیمار همراه باشد و در صورتی که در طی انجام ورزش دردی حس کردید باید با فیزیوتراپیست خود در میان بگذارید.

فیزیوتراپیست در کنار تنظیم برنامه ورزشی برای بیمار آموزش هایی نیز در زمینه نحوه صحیح انجام فعالیت ، نحوه صحیح راه رفتن ، نشستن و حتی خوابیدن به بیمار ارائه می دهد که نقش موثری در تخفیف علائم بیماری دارد.

فیزیوتراپیست همچنین از متدها و مدالیته های مختلفی همچون لیزر پرتوان ، تکنیک های درمان دستی ، کشش دستی و مکانیکی ستون فقرات ، گرما و سرما و تحریکات الکتریکی برای کمک به تسکین علائم بیمار بهره می برد.

ورزش های دیسک کمر

• در حالی که روی شکم دراز کشیده اید در حالت نیم خیر قرار گرفته و بر روی آرنج ها تکیه کنید. این حالت را یک تا دو ثانیه حفظ کنید سپس روی زمین دراز بکشید.
  • در حالی که ایستاده اید دست‌هایتان را پشت مفصل ران به گونه‌ای قرار دهید که نوک انگشتان رو به سمت پایین باشد.
    دست‌ها را طوری روی لگن فشار دهید تا در ستون فقرات قوس ایجاد شود. پس از ۱ تا ۲ ثانیه رها کنید.
  • در حالی در وضعیت چهار دست و پا قرار بگیرید که زانوها زیر مفصل ران و دست‌ ها زیر شانه‌ها قرار داشته باشند. نفس را داخل بکشید و اجازه دهید در حین نگاه کردن به سمت بالا و سقف، شکم به سمت پایین و کف زمین بیفتد. پس از ۲ ثانیه قرار گرفتن در این وضعیت رها کنید.
  • در حالی که یک پای خود را خم کرده اید و پای دیگر صاف است ، یک بازو را زیر گودی کمر قرار داده تا از کمر حمایت کند و آن را نگه دارد.
    با بازوی دیگر سر را نگه داشته و سر و گردن را به طور همزمان تا جایی بلند کنید که استخوان کتف از زمین جدا شود.
  • در حالت سینه‌خیز قرار گرفته ، سپس دست‌ها و پاها را به اندازه عرض شانه از یکدیگر باز کنید. حالا عضلات مرکزی را با منقبض کردن کمر و شکم سفت کنید. ابتدا بازو را بلند کنید، سپس در صورتی که در حین انجام این حرکت دردی را احساس نکردید پا را هم بالا بیاورید.

لازم بذکر است که تمامی تمرینات ذکر شده بادی تحت نظر و پس از مشورت با فیزیوتراپیست انجام شوند.

فیزیوتراپی در سعادت آباد – دکتر فیزیوتراپی در تهران – کلینیک فیزیوتراپی در سعادت آباد – فیزیوتراپی دیسک کمر در تهران – فیزیوتراپی کمردرد در